La realitat virtual està en auge i així ho mostren els diversos espais del Mobile World Congress on els visitants poden gaudir d'experiències immersives gràcies a ulleres que mostren vídeos en 360 graus i plataformes o seients que es mouen per donar més realisme a la situació. Sense moure's del lloc, els participants poden visitar tot Catalunya en kaiak, moto d'aigua i avió; fer salts d'esquí; anar en submarí o pujar a una muntanya russa. A més, Samsung ha aprofitat el congrés per presentar la càmera Gear 360, pensada perquè els usuaris gravin els seus propis vídeos en 360 graus i després els visualitzin amb les ulleres de realitat virtual.

"Ha estat una passada, he fet un viatge per tot Catalunya, per la muntanya, per la platja... Fins i tot he tingut la sensació que em tirava des d'un avió i he anat de l'inrevés. També he anat en moto d'aigua i he esquiat a la Molina. Ha estat genial, m'ha agradat molt, realment sembla que estiguis allà". Així d'emocionada estava la Laia Pujadas, estudiant de la UAB, després de baixar del 360 graus Catalonia Experience Virtual Reality, una atracció de l'estand de Catalunya al Mobile World Congress. Els visitants que la proven seuen en una cadira que dóna voltes i els posa a l'inrevés diverses vegades. Aquest moviment i les ulleres de realitat virtual aconsegueixen una experiència immersiva.

La creadora d'aquesta atracció és Whiplash, una empresa catalana amb seu a Malgrat de Mar que, amb només 5 treballadors, l'any passat va aconseguir sortir del garatge on havia nascut per fer-se un lloc al Mobile World Congress i promocionar a tot el món el seu dispositiu de realitat virtual. La companyia és jove i "va sortir d'una idea boja", explica el seu cofundador, Francisco Torrano: "Vaig estar amb el meu nebot en un parc d'atraccions i després de fer hores i hores de cua no el van deixar entrar perquè no era prou alt, així que se'm va acudir 'muntar-li una muntanya russa'" que pogués fer servir sense sortir de casa. Torrano avança que la firma del Maresme està pensant en "nous projectes" per portar encara més enllà l'experiència de realitat virtual.

La realitat virtual cada cop s'utilitza en més àmbits com la salut, la promoció turística o l'educació, entre altres, i es preveu que en els propers anys hi hagi una "proliferació enorme de continguts produïts per tot tipus de persones i de camps", explica el gestor de vendes de Samsung Ángel Miguel Herrero. La Gear 360 que la marca sud-coreana ha presentat al Mobile World Congress permetrà que "la gent es pugui convertir en productora de realitat virtual", explica Herrero. "Estem fent com amb el vídeo en el seu dia, abans la gent gaudia del vídeo però no podia crear-lo", argumenta. La càmera de realitat virtual costarà entre 400 i 500 euros i es posarà a la venda al llarg d'aquest primer semestre del 2016.

El fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, va assegurar durant la presentació dels nous dispositius de Samsung el diumenge passat que aposta perquè la realitat virtual sigui la plataforma social del futur, de manera que cada cop hi haurà més persones que gravaran i compartiran vídeos en 360 graus. Zuckerberg va assegurar dilluns durant la conferència que va fer al MWC que caldria desenvolupar la xarxa 5G per garantir que la realitat virtual es pugui desplegar amb el seu màxim esplendor.

Els amples de banda actuals de moment són suficients per suportar els vídeos de realitat virtual que es pugen a Internet, però a mida que vagi augmentant l'ús d'aquest tipus de continguts, caldrà "un altre tipus de tecnologia", explica el director de tecnologia de la patronal de la indústria mòbil GSMA, José Antonio Aranda Legazpe. "Poc a poc la societat demanda serveis amb major ample de banda i això, com en el cas de la realitat virtual, implica capacitat. Per això ara els operadors estan construint xarxes 4G i evolucionant-les a LTE Advanced, que seria la 4G i mig. A mig termini, la tecnologia 4G evolucionarà cap a una tecnologia 5G que encara està per definir".