La vaga dels treballadors del metro, a banda de tenir efectes negatius sobre la mobilitat, sobre la gestió de l'operador metropolità del transport públic, TMB -s'han arribat a fer públics els sous dels treballadors i una llarga llista de càrrecs nomenats, segons els sindicats, amb discrecionalitat partidària- i sobre la imatge de Barcelona, ha provocat polseguera política, interna -la gestió de l'alcaldessa Colau ha estat criticada des de tots els fronts-, i de cara enfora: ahir, la presidenta de la Comunitat de Madrid, Cristina Cifuentes, va verbalitzar en una entrevista televisiva que li «encantaria» que «d'aquí a uns anys» el Mobile World Congress (MWC) es traslladés a la capital espanyola.

Més tard, al Twitter, oferia una bateria d'arguments per entregues que justificarien, a parer seu, que el congrés tecnològic més important del planeta acabés agafant el Pont Aeri: «Perquè aquí (a Madrid) hi treballen el 38,4% dels ocupats en serveis d'alta tecnologia d'Espanya; perquè liderem la despesa interna en R+D en sectors d'alta tecnologia a Espanya; perquè som la regió de la UE amb més llocs de treball en sectors d'alta tecnologia; perquè la regió invertirà fins al 2% en R+D+i; per aportar més estabilitat, infraestructures, comunicacions i personal qualificat; i perquè aspirem a convertir la regió en referent europeu d'R+D+i».

Una declaració de guerra dos punt zero amb totes les de la llei a la Ciutat Comtal del «sí que es pot» i, per extensió, a la Catalunya de la desconnexió hispànica, que s'hi van tornar per boca de la consellera de Presidència, Neus Munté, que, de visita oficial al MWC, s'apressava a recordar que «hi ha un acord tancat» amb l'associació GSMA, l'organitzadora de l'esdeveniment, que estableix que la cita tecnològica es mantindrà a Barcelona com a mínim fins al 2023. «Entenem que a qualsevol ciutat li agradaria tenir un esdeveniment d'aquestes característiques», però «els acords es compleixen», va asseverar Munté. Més desdenyosa va resultar la reacció del vicepresident Oriol Junqueras, que es va limitar a expressar respecte «per les declaracions de qualsevol autoritat».

La decepció de Hoffman

Cifuentes, per bé per dels seus interessos, i Munté i Junqueras, per mal per dels de Barcelona, saben que el conseller delegat de GSMA, John Hoffman, està «molt decebut» per la vaga del metro. De manera que Madrid desafia, amb l'aspiració que el consorci Ifema, l'equivalent a Fira de Barcelona a l'altiplà espanyol que Cifuentes presenta com la segona fira del món, aculli el MWC. I Barcelona, mentrestant, conté la respiració i prova de passar pàgina a la crisi de la vaga del metro, que ahir va mantenir-se activa, això sí, sense provocar gaires estralls -la Generalitat va incrementar els serveis mínims i TMB va reforçar el servei de bus-. Només es van produir incidències tècniques menors a la L1 i una aturada puntual a la L2 a causa dels problemes de salut d'un passatger, que va requerir la intervenció dels serveis mèdics. En aquest context, la consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, va defensar la gestió que ha fet el Govern del conflicte i va apuntar la necessitat de «revisar» la llei de serveis mínims, vigent des del 2006. Bassa va argumentar que la decisió de garantir més activitat al metro, ahir, se sustentava en criteris mediambientals -hi havia, va precisar, alertes de contaminació a l'Àrea Metropolitana-?i en cap cas per facilitar la mobilitat dels congressistes del Mobile.

Objecte de desig

Prop de 100.000 congresistes vinguts d'arreu del món, bona part dels quals directius i càrrecs que omplen a vessar hotels i pisos turístics durant un mínim de quatre dies; la presència de marques punteres com Samsung, Google, Pay Pal, Sony, Huawei, LC, Mercedes o Ford; restaurants plens -els majoristes de restauració de Mercabarna han facturat entre un 25 i un 35% més aquests dies, segons l'associació de concessionaris Assocome-; bars i locals d'oci nocturn amb molta concurrència i noms propis com Marck Zuckerberg, fundador de Facebook -a qui s'ha vist corrent per la Sagrada Família i Montjuïc- i Lewis Hamilton, pilot de l'equip de Fórmula-1 Mclaren, són objecte de desig per a qualsevol ciutat, inclosa Madrid.