Mercadona no para. La cadena capdavantera a Espanya en el sector de la distribució comercial ha tornat a batre rècord de vendes i beneficis el 2015 després de tancar l'exercici amb una xifra de negoci de 20.831 milions d'euros, la qual cosa suposa un 3 % més que l'any anterior, mentre que els guanys nets es van elevar a 611 milions, un 12 % més. El president de la companyia, Juan Roig, es mostrava ahir satisfet dels resultats i reconeixia que han estat possibles, fins i tot, després d'aplicar una baixada del 2 % en els preus mitjans dels principals productes de la cistella de la compra i que ha suposat un estalvi mitjà per als seus cinc milions de clients de 96 euros a l'any.

Per donar una idea del pes de Mercadona en el conjunt de l'economia espanyola, Roig va citar un informe redactat per l'Institut Valencià de Recerques Econòmiques (IVIE) en el qual s'assegura que el grup empresarial representa l'1,8 % del Producte Interior Brut (PIB) d'Espanya. Aquest estudi constata que el grup genera el 3,8 % de l'ocupació total (incloent ocupació directa i induïda), xifra que equival a 640.000 treballadors. Mercadona realitza el 85 % de les seves compres (uns 15.400 milions d'anuals) a proveïdors espanyols.

Fidel als seus principis i tenint en compte el continu procés d'expansió de la cadena per poder ser més competitiva, la principal «fàbrica» d'Espanya no frenarà el seu ritme de creixement aquest 2016. Per a això, disposa d'uns fons propis de 4.392 milions d'euros.

Comerç electrònic

Aquest any, Mercadona té previst realitzar una inversió de 650 milions d'euros que es destinaran, fonamentalment, a l'obertura de 60 noves botigues (en l'actualitat compta amb 1.574), la reforma de 35 supermercats i la continuació de les obres de construcció dels blocs logístics d'Abrera (Baix Llobregat) i de Vitòria-Gasteiz. El 2015, va augmentar la seva plantilla en 1.000 persones amb contracte estable i fix (el sou mitjà per al 90 % de la seva plantilla, amb quatre anys d'antiguitat, és de 1.429 euros repartit en 12 mensualitats), fins a situar-la en 75.000 treballadors, amb una rotació del 2,9 %, dada que, segons el parer de Roig, és «millorable». La cadena de supermercats tampoc tem les grans multinacionals que operen a Espanya, ni els gegants del comerç electrònic com Amazon, que ja ha iniciat els tràmits per aixecar un gran centre de distribució a Barcelona. Segons Roig, el comerç electrònic «no és una prioritat» per al negoci, ja que solament representa l'1% de la facturació i la gran preocupació de la companyia són les vendes físiques. El 2015, les vendes del canal online van créixer un 8 % i van aportar 169 milions d'euros a la xifra de negoci. Mercadona també es proposa impulsar la transformació tecnològica amb l'inici de la construcció del seu segon Centre de Processament de dades (CPD) a Villadangos del Páramo (León), i la renovació de la seva pàgina web. També preveu garantir al màxim el «cervell electrònic» de la marca, un projecte que requereix construir una altra instal·lació en la qual s'emmagatzemarà tota la seva informació i en la qual invertirà 6 milions d'euros. «Cal estar previnguts contra els terratrèmols!», aclaria Roig després de reconèixer la importància del CPD ja operatiu a València.

A Girona, Mercadona hi té obertes 31 botigues, de les quals tres van obrir l'any passat a Olot, Ripoll i la Bisbal d'Empordà. En el global de Catalunya, disposa de 251 botigues (amb 26 nous supermercats) i una plantilla d'11.250 persones, amb 404 noves contractacions el 2015. La companyia treballa amb 16 interproveïdors catalans, amb una plantilla conjunta de 4.805 persones i en contacte amb més de 1.800 pimes catalanes.