El Govern espanyol creu que la plataforma Uber -que posa en contacte persones per compartir cotxe- constitueix un servei en l'àmbit del transport tal i com sosté l'associació Élite Taxi, que ha demandat aquesta aplicació per competència deslleial en considerar que ofereix una activitat de transport de viatgers sense llicència legal.

La Comissió Europea, per la seva banda, és partidària de deixar en mans del jutge de Barcelona José María Fernández Seijo la determinació de si Uber, que posa en contacte viatgers amb conductors particulars, és proveïdora d'un servei de transport o si, per contra, ofereix únicament una activitat d'intermediació electrònica. Fernández Seijo és titular del jutjat mercantil número 3 de Barcelona i tramita la demanda interposada per l'associació de taxistes catalana contra Uber.

A mitjans de l'any passat, el jutge va plantejar una qüestió prejudicial davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea perquè es pronunciés sobre si Uber és un servei de l'àmbit del transport, com afirma la part demandant, o bé es regeix per les lleis de la societat de la informació i no necessita, per tant, llicències per operar, com defensa la pròpia plataforma.

En la seva providència, Fernández Seijo considerava "imprescindible" conèixer l'opinió del Tribunal de Justícia de la Unió Europea per poder dirimir si l'activitat d'Uber a Espanya pot considerar-se competència deslleial, tot i que aquest organisme encara no s'ha pronunciat.

Qui sí s'ha posicionat és el Govern espanyol, que ha emès un document contundent en el qual afirma que Uber, encara que no té una relació física directa amb l'usuari, genera amb aquest un vincle mercantil i participa directament en l'activitat de transport, en establir les condicions d'accés dels conductors, dotar de mitjans materials a aquests i gestionar els trajectes i els cobraments i pagaments.