"La internacionalització és el camí", sosté el Consell General de Cambres de Catalunya, del qual en són membres la de Girona, la de Sant Feliu de Guíxols i la de Palamós. En aquesta línia, ahir, l'organisme presentava, a Barcelona, el Pla d'Acció Internacional (PAI) 2016, que proposa 64 accions a 95 països i del qual en sobresurt un objectiu molt clar: aconseguir un increment de les vendes de productes fets aquí a l'Àfrica i l'Orient Mitjà. Gairebé la meitat de les accions dissenyades per les cambres, 30, aniran destinades a 50 estats d'aquestes dues grans àrees geogràfiques; es farà especial èmfasi en mercats com l'Iran, Algèria, Ghana, Costa d'Ivori i Nigèria.

Es tracta de països on les cambres hi observen "més oportunitats de negoci", i en els quals les empreses poden trobar "més dificultat" per fer-hi "una primera prospecció en solitari". A banda del continent africà i de l'Orient Mitjà, també s'impulsaran 11 missions en 13 països americans (amb especial interès en Cuba); nou en 15 països del Sud-est asiàtic i 11 en 23 mercats europeus (amb accions dirigides al sector de la subcontractació industrial a Alemanya, França i el Regne Unit), va informar el Consell de Cambres.

L'organisme assenyala en l'informe que les exportacions catalanes es troben en el millor moment "històric", tot i que "el comerç mundial s'alenteix" (una tendència que es mantindrà els propers anys a conseqüència del "canvi de model de creixement" de la Xina). El 2015, el nombre d'empreses que venen productes a l'exterior per valor de més de 50.000 euros regularment s'ha situat en 7.185, un 10,9% més que les que operaven a l'estranger l'any 2012. Ara bé, les Cambres adverteixen que el gruix de les exportacions el concentren "cada vegada més" les empreses grans. Tant és així que l'any passat el 47% de les exportacions les van concentrar 100 companyies. Aquesta dada és 9 punts superior al percentatge d'exportacions sobre el total que mouen les 100 empreses espanyoles més internacionals. El Consell de Cambres augura un canvi dels "fluxos comercials", amb una reducció del comerç mundial de béns, serveis i capitals a favor dels intercanvis "d'informació digital", que creixen "exponencialment".