La dissecció acurada de les dades que publica l´Institut Nacional d´Estadística (INE) permet al sindicat CCOO alçar la veu contra el model turístic de la província de Girona, i, amb especial èmfasi, contra el de la Costa Brava i el de Lloret de Mar. Mentre l´arribada de turistes no ha parat de créixer temporada rere temporada a un ritme força intens -una tendència que Comissions atribueix a una situació conjuntural provocada per la inestabilitat política i social que pateixen destinacions competidores directes-, les plantilles d´hotels i establiments d´altra mena han augmentat en una proporció molt menor. Això, apuntava ahir el secretari general de CCOO a Girona, Bartomeu Compte, condueix a una conclusió: «hi ha la mateixa gent per fer molta més feina», una situació que condemna el col·lectiu de treballadors, sobretot les cambreres de pis i les netejadores, a jornades interminables, a «sous baixos» i a «contractes escandalosament precaris».

Radiografia sindical del sector turístic

El cas de Lloret de Mar és, a ulls del sindicat, el més flagrant. Segons CCOO, a cada treballador del sector li correspon atendre les necessitats de 673 turistes quan, de mitjana, a Espanya, aquesta ràtio és de 490 visitants per professional (veure gràfic adjunt). La càrrega també es «elevada» en el global de la Costa Brava, on hi ha una mitjana de 574 visitants per treballador. Amb les estadístiques -i el coneixement d´experiències de primera mà- damunt la taula, Compte afirma sense embuts que «aquest model turístic no és el que correspon». Al fil d´això, el sindicat denuncia que les condicions laborals d´una part dels professionals de l´hostaleria no són equiparables a «la qualitat» que sovint pregona el sector turístic. CCOO matisa que no tots els empresaris es poden posar al mateix sac i reconeix «que n´hi ha molts que fan les coses bé, també a Lloret», però alerta que «les males pràctiques» s´han instal·lat en alguns establiments i no s´està de citar el cas recent de l´hotel Selvamar, ubicat a la localitat selvatana. Per a Josep Maria Montalbán, responsable de la Federació de Comerç i Hostaleria del sindicat, aquest cas és l´exemple de com no s´han de fer les coses. De fa unes setmanes, els treballadors d´aquest establiment mantenen un pols amb els nous propietaris, l´empresa Turdora, que, segons CCOO, no els paga els sous des de l´octubre. Precisament, dimecres, el comitè d´empresa va signar un acord a la Inspecció de Treball pel qual la direcció es compromet a pagar-los les nòmines el proper 23 de març i, el 15 d´abril, les pagues extra i les liquidacions d´aquells professionals que van finalitzar contracte el mes de desembre.

En places com Lloret, afirma CCOO, «molts empresaris» opten per competir «a base d´abaixar preus» i a costa dels drets i de les condicions laborals de les plantilles, incomplint, fins i tot, els convenis col·lectius. En aquest context, el sindicat contraposa el «model Lloret» al de Girona, on «els esforços es concentren a allargar la temporada en base a una oferta turística que aposta més per la qualitat», una estratègia que garanteix «ocupació tot l´any». És precisament aquest, a parer del sindicat, el camí a seguir.