A Espanya, els vehicles afectats pel «dieselgate» sumen 683.626, segons dades del grup Volkswagen; a Europa, més de 8,5 milions. Es tracta de diversos models de les marques Volkswagen, Audi, Seat i Skoda que contaminen més del que deia el fabricant alemany en el moment de vendre'ls. Ara que la marca ha començat a posar-se en contacte amb els primers propietaris per oferir-los la reparació del motor dels seus vehicles per tal d'ajustar-los a la normativa europea d'emissions contaminants, ja s'han produït els primers moviments per reclamar responsabilitats judicials, penals i civils, a la marca.

En aquest context, l'Associació de Perjudicats d'Entitats Financeres (APDEF), nascuda a Girona el 2011 per litigar contra la venda d'accions de Bankia, va presentar ahir, en una reunió a l'hotel Ultònia, les accions que té previst dur a terme contra Volkswagen. De moment, APDEF planteja dues vies: la penal, a través d'una querella criminal per presumpte delicte mediambiental, publicitat enganyosa i estafa contra el fabricant alemany, que ja ha estat admesa per l'Audiència Nacional a Madrid i que compta amb 200 particulars adherits; i la civil, a través de demandes individualitzades que persegueixen objectius diversos: la substitució del vehicle manipulat per un de nou de les mateixes característiques (aquesta reclamació només es contempla per a cotxes de menys de tres anys d'antiguitat); la resolució del contracte de compravenda (mesura que comportaria el rescabalament de la inversió feta pel comprador i que els advocats veuen complicada, tot i que no impossible, a Espanya) o la reclamació de danys i perjudicis. Una opció, aquesta última, que el president d'APDEF, Francesc Garcia Rafanell, veu amb força més possibilitats de guanyar. La reclamació de danys, va explicar l'advocat, reclamarà per a cada cas compensacions econòmiques per la hipotètica devaluació dels cotxes afectats, que els pèrits d'APDEF situen en el 20% del seu valor; pel cost de la reparació i per la suposada pèrdua de potència que patiran els cotxes un cop adaptats a la normativa mediambiental europea (el fabricant nega aquest extrem). «Se't fica al cap que contamines», explicava el propietari d'un Volkswagen Golf, que va acudir a la trobada per informar-se sobre els seus drets. Garcia Rafanell augura un nou cas Bankia («han acabat pagant», diu). Admet, però, que en aquest cas el rival «és molt més poderós». La Justícia dirà.