El sector financer camina amb pas ferm cap a una pujada generalitzada de les seves comissions

o, fins i tot, cap a implantar noves taxes per alguns serveis que fins ara oferien gratuïtament. El debat està més obert que mai. El president de l'Associació Espanyola Bancària, José María Roldán, va avisar que els consumidors s'hauran d'acostumar a pagar més taxes. Per part seva, les associacions de consumidors, molt contrariades per l'anunci, avisen que estaran molt vigilants i que lluitaran als Jutjats en cas d'irregularitat.

Catalunya no es quedarà al marge de la pujada. Fonts consultades d'entitats financeres amb una presència notable a Catalunya van reconèixer que es començarà a cobrar per alguns treballs que fins ara es feien gratis, tot i que es farà a poc a poc. La causa d'aquest gir en l'estratègia comercial es deu al fet que els comptes del sector s'han anat estrenyent a causa de la política imposada pel Banc Central Europeu (BCE) de baixos tipus d'interès. Ara, les entitats poden

finançar-se a molt baix preu, però

alhora han disminuït els marges de benefici en la concessió de préstecs.

"En les èpoques en què hi havia

marges amplis i abundants es van començar a regalar coses i el client es va acostumar al tot gratis", assenyalen fonts de la banca. Per regals no es refereixen als obsequis de vaixelles o telèfons mòbils, sinó

al fet que s'excusés el pagament de comissions. De moment, el sector treballa amb idees com començar

a aplicar petites comissions per l'ús de les targetes o en els caixers automàtics, que, destaquen les fonts esmentades, són cars de mantenir.

Però l'explicació de la banca no convenç les associacions de consumidors, que ja estan posant el crit al cel davant els plans de les entitats financeres. José Antonio Ballesteros, advocat de la Unió de Consumidors (UCE), va assegurar que la banca ha continuat amb grans beneficis tot i la baixada dels tipus d'interès. "Però ara planteja apujar les comissions i acomiadar milers de treballadors", va destacar. El lletrat va advertir que les organitzacions de consumidors estaran molt alerta perquè les noves taxes compleixin amb la legalitat. "N'hi ha que poden ser més difícils de combatre, però si, per exemple, els bancs comencen a cobrar per ingressar diners estudiarem com ho podem reclamar", assenyala.

El president de la patronal bancària, José María Roldán, va assegurar que "en la propera dècada el cobrament dels serveis prestats serà la norma, per molt que, de moment, les estratègies d'atracció de clients basades en la gratuïtat de les comissions continuen formant part de les eines de diferenciació

d'algunes entitats que necessiten

reforçar el seu atractiu en el curt termini".

Aquestes declaracions tampoc

convencen Facua, una altra organització de defensa dels consumidors. El seu portaveu, Rubén Sánchez, va destacar que, pel que s'intueix de les paraules de Roldán i les manifestacions de directius

d'algunes entitats, "no només volen apujar algunes comissions, sinó també crear-ne de noves". I va alertar que estaran molt vigilants. "Ja se n'han començat a aplicar algunes que són clarament il·legals, com cobrar quan hi ha un descobert en un compte o per fer un ingrés en el d'un tercer", va destacar.

Facua tampoc aprova la possibilitat d'una nova ronda de fusions a la banca, que alguns analistes estan pronosticant. "Reduir el nombre d'entitats i, amb això, la competència", va destacar Rubén Sánchez.

Però no tots els bancs estan en la mateixa ona. La consellera delegada de Bankinter, María Dolores Dancausa, va declarar que crear comissions per se és "pa per a avui i fam per a demà" per al sector, fet pel qual va advocar per imposar recàrrecs només en aquells serveis pels quals els clients rebin un valor afegit. "Les comissions han de tenir un límit i són causants d'indignació total en els clients", va assegurar.