Regalar un encenedor pot costar a un estanquer 12.000 euros. L'acte, habitual entre els estanquers, és vist com un incentiu al consum de tabac pel Comisionado para el Mercado de Tabaco (CMT), qui regula la venda d'aquest producte. L'organisme, que depèn del Ministeri d'Hisenda, ho tipifica com a infracció greu amb multes que poden anar dels 12.000 fins als 120.000 euros. A Girona, segons el Gremi d'Estanquers de Girona amb dades del CMT, no hi ha cap estanc que hagi estat sancionat per regalar encenedors.

Només les cases comercials de tabac poden fer promocions o incloure elements, com encenedors, en els seus productes sempre que tinguin prèviament l'aprovació del CMT. És el cas dels cartrons de tabac que incorporen a vegades encenedors encintats amb el producte. En aquests casos, les empreses tabaqueres sí que poden regalar encenedors, ja que és una promoció de la casa comercial amb el vistiplau del CMT i no de l'estanquer, qui no té aquest permís.

Aquesta no és una sanció nova, sinó que està regulada a la llei 13/1998, de 4 de maig, d'Ordenació del Mercat de Tabac i normativa tributària desenvolupada i regulada al Real Decret 1199/1999, del 9 de juliol. Des del gremi d'Estanquers de Girona, però, han notat que les inspeccions per part del CMT per detectar qui viola la llei s'han incrementat en els últims mesos. «Abans feien els ulls grossos però ara sembla que estan més a sobre amb aquest tema», confessa el president del gremi gironí, Jaume Gou Puig.

Davant d'aquest auge d'inspeccions, el gremi ha enviat un correu a tots els seus afiliats recordant el que exposa la llei i la sanció que els pot arribar a caure.

«És la llei que s'ha imposat des d'Espanya i hem d'acatar aquesta ordre», explica Gou sense entrar a valorar la mesura. Considera, però, que si tothom compleix la llei i no es regalen encenedors a cap estanc això no crearà competència entre els establiments per fidelitzar els seus clients.

El CMT va emetre, l'any passat, una circular, publicada en el Butlletí Oficial de l'Estat, en la qual advertia dels «límits». Recordava, entre altres coses, que les empreses no poden pagar als estanquers per tenir més presència en els seus locals, com s'investiga que podria succeir, en algun cas, en màquines expenedores.

Quant al mobiliari emprat per a ús promocional, el CMT advertia que no es pot, «en cap supòsit», contenir noms, marques, símbols o altres elements distintius de productes del tabac.