En veure els preus de les seves accions ningú ho pensaria, però els gegants del tabac dels Estats Units s'enfronten a la realitat que els seus productes -almenys els cigarrets tradicionals- estan perdent popularitat. De fet, encara és un sector summament rendible que supera els 90.000 milions de dòlars anuals i no despareixerà, raó per la qual els inversors segueixen apostant pel negoci. Però tot i això, l'índex de consum de tabac continua baixant i en algun moment es convertirà en un veritable problema per a la indústria.

Per això, Altria i Reynolds American, que en conjunt comercialitzen la gran majoria dels cigarrets dels Estats Units, s'han adaptat als nous temps tot expandint-se a innovacions per a fumadors, com per exemple els cigarrets electrònics. Es beneficien, alhora, dels baixos preus de la gasolina, ja que bona part de les vendes de cigarrets es realitzen en gasolineres i els consumidors disposen de més ingressos.

La fusió de 26.000 milions de dòlars efectuada l'any passat entre Reynolds i Lorillard, fabricant de la marca Newport, també va atorgar als líders un major poder de fixació de preus, un factor que les companyies han citat en els seus informes de guanys aquesta setmana. El dijous, els ingressos del primer trimestre de Altria (nets d'impost sobre vendes) i els guanys ajustats van superar les estimacions dels analistes, mentre que a principis de setmana Reynolds va registrar guanys compatibles a les expectatives.

No obstant això, aquestes empreses encara necessiten un pla de creixement més sostenible. Per sort per a ells, una indústria gegant aviat estarà disponible: la marihuana. En aquests moments existeix una demanda potencial anual de 45.000 milions de dòlars per al cànnabis recreatiu a Estats Units. Cada dia més estats estan avançant per permetre la seva venda, la qual simplement augmentarà la pressió al govern federal per legalitzar-la. I això obrirà la porta a les grans empreses tabaqueres per aprofitar el mercat de la marihuana.