Ignasi Rodríguez-Roda · Director científic del Campus de l'Aigua

«Volem saber què volen les empreses per alinear esforços en recerca»

La UdG forma part del programa Campus d'Excel·lència Internacional del Ministeri d'Indústria, al qual es va incorporar a través d'un dels seus «punts forts»: la generació de coneixement i la seva difusió en l'àmbit temàtic de l'aigua. Una nova eina, el Campus de l'Aigua, posa la recerca a disposició de les empreses.

06.05.2016 | 07:46
«Volem saber què volen les empreses per alinear esforços en recerca»

Una iniciativa pionera «a Espanya i a Europa», afavorida per la Universitat de Girona, va presentar-se ahir al Parc Científic i Tecnològic: el Campus de l'Aigua, que posa a disposició del teixit empresarial 300 investigadors amb experiència contrastada en el desenvolupament de nous productes, coneixement i tecnologia relacionats amb aquest àmbit. L'objectiu: fer més competitives les empreses locals i consolidar Girona com un referent en el sector.

Rebati'm la crítica fàcil: la universitat i l'empresa són dos mons a part.
La universitat històricament ha estat un món dedicat a generar coneixement; darrerament ha emergit l'obsessió perquè aquest coneixement es transfereixi. Ens sorprenem en constatar que les empreses no aprofiten aquest coneixement, ni la nostra tecnologia, ni els nostres productes... Però això està canviant, per sort.

Gràcies a eines com el Campus de l'Aigua?
Doncs sí. A través del Campus el que volem és parlar amb les empreses, conèixer què els cal, i procurar alinear esforços en recerca, innovació i desenvolupament de nous productes.

I les empreses són receptives?
Quan els parles dels projectes que impulsem, comproves que sí, que els interessen.

Estem parlant d'un àmbit que afecta molts sectors.
Volem aglutinar tots els projectes vinculats a aquest àmbit, que, sí, són absolutament multidisciplinars. Treballem amb experts del camp de les Ciències Socials, de l'Economia, de la Tecnologia, de la Informàtica... Aprofitem aquesta diversitat.

Afirmeu que la UdG té un estoc tecnològic a disposició del sector privat. «Estoc» significa que la comercialització d'aquests productes és encara incipient?
Aquest és el gran problema de la investigació, ja sigui a Catalunya, a Espanya o a Europa. L'objectiu dels projectes és el resultat, i massa sovint aquest resultat es queda en un article que genera un debat acadèmic i punt. Fins ara molts productes no arribaven al sector privat, però la filosofia, en el conjunt d'Europa -i això ens inclou a nosaltres- està canviant. Molts dels productes i tecnologies que no s'han aplicat són bons. El problema és que no s'ha pensat des del principi en aquesta aplicació.

El Campus hi pensarà?
Sí. Tenim un catàleg interessant, que el mercat desconeix. Es tracta de fer arribar els 20, 30, 40 productes de què disposem a les empreses, perquè els apliquin. I més encara: de treballar plegats dels del principi. És a dir: que l'investigador engegui els projectes d'acord amb les empreses des del moment que arrenca. Això es clau.

És el que van proposar ahir als més de 40 empresaris que van venir a la presentació del Campus de l'Aigua?
Efectivament. Volíem transmetre'ls els avantatges que els suposa formar part del Campus, sense que això els representi cap cost. Aquí tenim molt de talent i capacitat i del que es tracta és que el teixit productiu sigui capaç d'aprofitar-lo. I volem també que els empresaris ens diguin què hem de fer per tal de poder adaptar-nos a les seves necessitats des de l'inici. Hem de treballar junts.

Fins ara no s'ha fet?
La relació entre el món de la recerca i de la investigació amb l'empresa existeix, però és poc eficient. L'empresari que té una necessitat truca a un conegut d'un conegut que el deriva a un investigador també conegut i així es va fent. Ara, el Campus reuneix totes les experteses de la Universitat en l'àmbit de l'aigua, i això s'ha de traduir en l'optimització de processos. I per part nostra, també anirem a buscar els empresaris.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema