Aval judicial a les comissions per l'ús de caixers de Caixabank

El banc català va cobrar 2 euros a clients d'altres entitats durant uns mesos, una mesura revocada a l'octubre de 2015 per una nova norma

08.05.2016 | 07:23
Un caixer de CaixaBank.

El Jutjat mercantil número 3 de Barcelona ha desestimat la demanda presentada per l'Associació d'Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances (Adicae) contra CaixaBank per les comissions de dos euros que va cobrar entre març i setembre de l'any passat a clients d'altres entitats per l'ús dels seus caixers. La sentència assenyala que «no pot reconèixer-se un dret omnímode dels usuaris no clients d'una entitat bancària a utilitzar la xarxa de caixers automàtics d'aquesta entitat a la seva conveniència», a la vegada que recorda que la retirada d'efectiu en un caixer per part d'un client d'una altra entitat «mai no havia estat al nostre país un servei prestat gratuïtament amb anterioritat a març del 2015».

CaixaBank va decidir a principi d'aquell any cobrar una comissió de dos euros a tot aquell qui no tingués compte a l'entitat i tragués diners dels seus caixers, una comissió que se sumava a la que ja imposaven als seus clients les entitats emissores de les targetes utilitzades en les operatives de retirada de fons. El banc català, no obstant això, va revocar aquesta mesura el mes d'octubre, després que el Govern tanqués el pas al cobrament de dobles comissions a través d'una nova norma. El nou sistema aprovat per l'Executiu estableix que en cap cas el propietari del caixer no cobrarà directament a l'usuari, sinó que ho farà a través de l'entitat de la qual és client l'usuari. Adicae va portar CaixaBank davant la justícia en entendre que durant més de sis mesos va cobrar il·legalment aquesta comissió, embutxacant-se «indegudament» més de 16 milions d'euros. L'entitat, que acusava CaixaBank de «pràctica abusiva i competència deslleial», demanava, a més, que el banc català tornés totes les quantitats cobrades en aquest període, fins a l'entrada en vigor de la nova normativa.

Durant el judici, que es va celebrar el passat 13 abril, CaixaBank va defensar la legalitat del cobrament de la comissió, ja que fins al moment de promulgació de la norma del Govern «no existia cap disposició que prohibís el cobrament directe a l'usuari per l'entitat titular del caixer automàtic des del qual es retirava efectiu». El banc va al·legar també que la dispensació d'efectiu «és un servei bancari susceptible d'engendrar el dret d'una entitat financera a percebre una contraprestació» i que aquest model «es troba àmpliament implantat al mercat continental i anglosaxó» i respon a un criteri de «racionalitat econòmica».

«Qui presta el servei cobra un preu a l'usuari, tot en condicions de plena transparència», va argumentar en el judici CaixaBank, que compta a Espanya amb una xarxa pròxima als 10.000 caixers automàtics. Després d'escoltar els arguments d'una i altra part, el jutge ha decidit desestimar íntegrament les pretensions d'Adicae, a la qual imposa a més el pagament de les costes processals. El magistrat entén que CaixaBank va informar adequadament els no clients de l'aplicació d'una comissió de dos euros per l'ús dels seus caixers, com també eren informats que l'entitat emissora de les seves targetes podia cobrar-los una comissió diferent. Considera també que la conducta objecte de litigi no respon a una «conducta unilateral», sinó és que és un «servei, un contracte», i que, per tant «la comissió és el seu preu». Adicae pot interposar un recurs d'apel·lació davant l'Audiència de Barcelona.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema