La incorporació de cotxes elèctrics al parc d'automòbils avança pas a pas a Espanya, però Catalunya s'està quedant endarrerida, ja que en els últims quatre mesos les vendes han crescut un 168,52% davant del 187,27% de mitjana a Espanya, i lluny de la Comunitat de Madrid, amb un 267,97%. Segons les últimes dades d'Anfac, la patronal dels fabricants de vehicles, fins a deu autonomies han registrat taxes més altes que la catalana de creixement del nombre de matriculacions de cotxes elèctrics als últims quatre mesos.

En concret, aquestes són Aragó (575%), Astúries (350%), Balears (141,18%), Canàries (205,88%), Cantàbria (700%), Galícia (175%), La Rioja (200%), Múrcia (312%), Navarra (366,67%) i País Basc (247,37%), encara que en molts casos aquests percentatges són molt relatius, perquè responen a creixements que es donen partint de nivells molt baixos o gairebé inexistents de vendes.

La comparació més vàlida es dóna amb Madrid, ja que aquesta comunitat, amb un problema de contaminació ambiental similar al de Barcelona, ha matriculat des de gener a abril del 2016 un total de 563 vehicles elèctrics davant els 153 del mateix període del 2015, mentre que Catalunya n'ha venut 435 davant 162.

En números absoluts, Madrid lidera el rànquing de vehicles elèctrics venuts amb aquests 563, seguida de Catalunya (435), i a molta distància hi ha Andalusia (89), Comunitat Valenciana (81) i País Basc (66). Prenent les dades de l'abril passat, a Catalunya es van matricular 124 vehicles elèctrics, fet que suposa un increment del 100% respecte l'abril del 2015, mentre que a Madrid es van registrar 202 cotxes, un 329,79% més.

Quant als vehicles híbrids, les matriculacions acumulades fins a l'abril a Catalunya van ascendir un 62,45% respecte el mateix període del 2015, mentre que només al mes d'abril es van vendre 456 híbrids, un 85,37% més que un any abans. Les comunitats de Madrid i Catalunya representen el 65,6% del total de les matriculacions dels vehicles elèctrics a Espanya, i el 52,8 % del total del mercat de vehicles híbrids.

Ajuda de la Generalitat

Per accelerar la incorporació de vehicles nets a Catalunya, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va anunciar que la Generalitat establirà per decret que els vehicles que adquireixi l'administració siguin elèctrics o híbrids, perquè la flota pública sigui la primera que lluiti contra el problema de la contaminació. El Govern català s'ha proposat també reduir entre un 20 i un 30% l'entrada de vehicles a Barcelona en l'"horitzó 2025" per millorar la qualitat de l'aire.