Ryanair, l'aerloínia irlandesa que es presenta com «la número 1 d'Europa» i que l'any 2002 va començar a operar vols des de l'aeroport Girona-Costa Brava, a Vilobí d'Onyar, tanca l'any (de març de 2014 a març de 2015) amb un benefici després d'impostos de 1.242 milions d'euros, un 43% més (375 milions) que en l'exercici anterior, va informar, ahir des de Madrid, la companyia.

Més benefici que s'explica per un increment del 18% del nombre de passatgers (106,4 milions de març de 2014 a març de 2015, 15,8 milions més); per una reducció del 6% dels costos (per exemple, en combustible Ryanair ha estalviat un 2%) i que s'ha produït, precisa l'aerolínia, malgrat un descens mitjà dels preus dels bitllets de l'1%, amb un preu mitjà de 46 euros. Xifres que demostren que el gegant europeu dels vols low cost no para de créixer -sense anar més lluny, al llarg del darrer any Ryanair ha comprat 41 aernoaus model Boeing 737 que han permès l'obertura de set noves bases a Belfast, Berlin, Corfu, Göteborg, Eivissa, Milà i Santiago de Compostela-. En els últims dotze mesos, la companyia que «pilota» des del quarter general de Dublín el conseller delegat, Michael O'Leary, ha obert 100 noves rutes, que li han permès esdevenir «la primera línia aèria de la història a transportar 100 milions de clients internacionals en un any natural». Però això no és tot: abans que acabi l'any Ryanair rebrà 50 Boeing 737 més i acumularà una flota de 380 aeronaus i, amb la vista posada a l'hivern de 2017, tindrà set noves bases operatives, a Bucarest, Hamburg, Nuremberg, Praga, Sofia, Timisoara i Vilnius. Per tot plegat, la previsió per a l'exercici 2017, que l'aerolínia donarà per tancat el març d'aquell any, Ryanair preveu un creixement del 9% del transport de passatgers, que s'enfilarien, en xifres absolutes, fins als 119 milions. No obstant això, la projecció de beneficis que fa l'aerolínia per a l'any vinent és més moderada: pronostica, així, un creixement del 13%, de manera que, després d'impostos, els guanys es mourien en un forquilla que va dels 1.375 milions d'euros als 1.425 (les reserves de l'estiu, la venda anticipada de vols per a la temporada turística 2017, la fortalesa de la lliura esterlina i els factors externs -vagues, cancel·lacioins, etc.- acabaran determinant, exposa Ryanair, els resultats de l'exercici vinent).

Tònica inversa a Girona

En un context en el qual l'activitat de la companyia no para de créixer, d'obrir noves rutes i de noliejar nous vols, a Girona la tendència de Ryanair és una altra: des de fa tres anys manté la tònica de retallar oferta. De fet, al llarg del darrer trienni, el número de connexions operades des de Vilobí ha caigut a més de la meitat: l'estiu del 2013 Ryanair enllaçava Vilobí d'Onyar amb 65 destins; el 2014, va reduir les rutes fins a 49 i l'any passat es van quedar en 36. El març passat, l'aerolínia rebaixava el catàleg fins a les 29 destinacions, les quals, malgrat les retallades, representen una bona part de les rutes regulars que operaran una vintena de companyies des de l'aeroport de Girona la propera temporada d'estiu i que seran, si no hi ha canvis, un total de 48 (deu més que la temporada turística anterior). Palma de Mallorca, Marràqueix o l'Alguer són algunes de les destinacions que eliminarà Ryanair, companyia, d'altra banda, amb una implantació creixent a l'aeroport de Barcelona-El Prat.

Des que va arribar a Girona fa 14 anys, Ryanair ha signat diversos convenis de col·laboració amb les administracions i organitzacions locals, no pas exempts de polèmica. El darrer acord data de novembre de 2011, amb una vigència de 5 anys i amb el compromís per part de les institucions d'aportar almenys 5,8 milions al fons de competitivitat de l'aeroport. El grau de compliment del conveni no ha transcendit, en tant que Ryanair tampoc no ha assolit les xifres de passatgers compromeses (l'aeroport tancava 2015 amb 1,7 milions de passatgers).