L'empresa gironina Horno de San Juan inverteix 4 milions en una fàbrica a Bonmatí

La firma, que produeix dolços i pastisseria industrial, va tancar l'exercici facturant 8 milions i preveu créixer un 6% aquest 2016

31.05.2016 | 10:31
L'empresa gironina Horno de San Juan inverteix 4 milions en una fàbrica a Bonmatí

L'empresa gironina Horno de San Juan, que produeix dolços i pastisseria industrial, ha invertit 4 MEUR en una nova fàbrica a Bonmatí (Selva). El trasllat ha suposat culminar un projecte que aquesta firma centenària va engegar ara fa quatre anys, el 2012, i disposar d'una planta que permetrà absorbir els creixements previstos incorporant una nova línia de producció (que se sumarà a les tres actuals). L'any passat, Horno de San Juan va fornejar més de 2,5 milions de quilos de pastissos i brioixos, dels quals un 65% es van vendre en mercats exteriors. El seu gerent, Joan Cubarsí, avança que la voluntat és impulsar aquesta dinàmica exportadora, "consolidant els mercats europeus i potenciant els de Sud-Amèrica" (on ja venen a Xile i al Brasil).

Horno de San Juan ven els seus productes a cadenes de supermercats. L'empresa compta amb una trentena de referències al seu catàleg, entre les quals sobresurten els pastissos circulars (de 300 i 400 grams). A més del seu producte estrella –la tarta de poma- també en fan de xocolata, crema catalana, llimona, fruits secs o cappuccino, entre més sabors.

La firma complementa la seva gamma de pastissos amb altres dolços, com ara tartaletes, magdalenes (muffins) i galetes per a gelats. Horno de San Juan feia vint anys que tenia la fàbrica a la zona del Mas Xirgu de Girona, però el creixement de vendes (lligat, sobretot, a l'exportació) l'ha portat a traslladar-se a una nova planta.

La fàbrica té 8.500 metres quadrats, dels quals 5.000 els ocupen la zona de producció, magatzem i despatxos. La nau es troba a l'entrada de Bonmatí i el trasllat, que ara ja s'ha completat, ha suposat culminar un pla estratègic que es va engegar ara fa quatre anys. En total, les noves instal·lacions han comportat una inversió de 4 MEUR.

"A l'antiga fàbrica teníem espais de lloguer, les línies de producció estaven en plantes separades, calia fer servir muntacàrregues i, a més, allà no hi podíem créixer més", concreta Cubarsí. La nova planta, a més de resoldre aquests inconvenients, també assegura ampliacions futures.

Actualment, Horno de San Juan compta amb tres línies de producció (de les quals, dues exclusives per a pastissos). La fàbrica treballa 24 hores al dia i, cada vuit, dels seus forns n'arriben a sortir més de 9.000 tartes. Segons concreta el gerent, la intenció és ampliar capacitat de producció incorporant una nova línia a mig termini. "Primer, però, ens cal acabar de consolidar-nos i agafar múscul", indica.

Mercats exteriors
Els increments de producció previstos, sobretot, van lligats a l'alça de les exportacions. Actualment, Horno de San Juan ja ven el 65% dels pastissos i dolços en mercats exteriors. Sempre, a través de cadenes de supermercats (com Wal-mart o Tesco, entre d'altres).

Les tartes i muffins de la firma gironina es poden trobar a una cinquantena de països. Molts dels quals, de la Unió Europea (França, Itàlia, Anglaterra, Holanda, Bèlgica) però també de l'altra punta del globus (Austràlia, el Kurdistan, Líbia, Xile o el Brasil).

Joan Cubarsí explica que, ara, les prioritats d'Horno de San Juan a l'exterior passen per dos eixos: Europa i Sud-amèrica. Per una banda, indica el gerent, volen "incrementar vendes als mercats consolidats de la zona euro" introduint-hi nous productes i formats (per exemple, pastissos en forma d'arbres de Nadal per les festes o de cors per Sant Valentí).

I per l'altra banda, l'empresa gironina vol explorar les potencialitats dels destins sud-americans. "Fa molt poc hem entrat a Xile i al Brasil, on malgrat les incerteses polítiques en aquest darrer país, hi estem venent bé", precisa el gerent. Ara, la intenció és incrementar aquesta cartera apostant per nous mercats com Mèxic, Veneçuela o el Perú. "Es tracta de mercats emergents amb potencial per créixer en vendes", indica Cubarsí.

En els dos darrers exercicis, Horno de San Juan ha mantingut un creixement sostingut del 10%. L'any passat, l'empresa gironina va facturar 8 MEUR. Aquest 2016, les previsions de l'empresa també són a l'alça, si bé més moderades tenint en compte el context macroeconòmic actual i la inversió que ha suposat el trasllat a Bonmatí. "Apostem per créixer mica en mica, oferint en aquells mercats exteriors productes diferents als locals; per a aquest 2016, la intenció és facturar un 6% més", precisa el propietari.

Empresa centenària
Els orígens de l'actual Horno de San Juan es remunten més d'un segle enrere. L'empresa naixia el 1910, amb la primera generació de pastissers de la família, que van muntar un obrador de confiteria a Céret (a la Catalunya del Nord). El 1930 la confiteria es va traslladar a Santa Coloma de Farners i, cinc anys més tard, a Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà).

Tres dècades després, al 1960, Horno de San Juan neix com a fàbrica al carrer de la Rutlla de Girona. El negoci de pastisseria industrial comença a estendre les vendes arreu de l'estat espanyol i al 1995 es fa el salt a la internacionalització, començant a exportar a França i a Itàlia. Aleshores és quan s'inaugura la planta del Mas Xirgu, que ara ha donat pas a la de Bonmatí.

L'actual gerent, Joan Cubarsí, forma part de la tercera generació d'aquesta empresa familiar. Horno de San Juan ven actualment més de 2,5 milions de quilos de pastissos anuals i compta amb una plantilla de 70 treballadors.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema