L'organització de consumidors Ceaccu ha recomanat als afectats per les cancel·lacions i retards de Vueling anar als tribunals i ha posat a disposició dels usuaris un model de demanda judicial gratuït per reclamar una compensació econòmica pels perjudicis soferts.

En un comunicat, la Confederació Espanyola d'Organitzacions de Mestresses de Casa, Consumidors i Usuaris (Ceaccu) aplaudeix les sancions contra Vueling, per l'efecte dissuasori que pugui tenir "si la multa imposada és adequada i coherent amb el caos causat", però recorda que aquells diners "en cap cas" no compensen els usuaris.

Ceaccu aclareix alguns conceptes que han de saber els afectats a l'hora de reclamar a una companyia aèria.

Han de sol·licitar i presentar al propi aeroport un full de reclamació de la companyia aèria per deixar constància de la incidència com més aviat millor.

En aquest full hauran de detallar el problema sofert i precisar data, hora, lloc, número de vol i les seves dades i, si es pot, aportar documents com a prova (tiquets o bitllets).

Si la companyia aèria no els facilita un full de reclamació es poden usar les d'Aena, qui les traslladarà a l'aerolínia corresponent.

En un cas o un altre l'afectat ha de quedar-se amb còpia del full presentada, perquè li servirà de prova de la seva reclamació.

L'afectat es podrà dirigir posteriorment per escrit als serveis d'atenció al client de les companyies aèries, i sempre és preferible que, en aquell cas, sigui de manera que quedi constància, per exemple, mitjançant un burofax.

Si l'aerolínia no el compensa o no compleix amb qualsevol de les seves obligacions addicionals (dret a la informació, a devolució del bitllet o a atenció a l'aeroport) ha de reclamar judicialment.

Ceaccu ofereix models de demanda gratuïts que es poden presentar directament al jutjat (fins a reclamacions de 2.000 euros), sense necessitat de contractar advocat o procurador.

A l'hora de plantejar una demanda contra una companyia aèria hi ha una sèrie de dubtes que es repeteixen, com per exemple si en el mateix vol viatjaven diverses persones, ha de presentar-se una demanda conjunta o una per passatger?.

En cas que fossin diversos els afectats, fins i tot quan els vols s'han pagat amb una mateixa targeta de crèdit o per una mateixa persona, han de plantejar una demanda cadascun dels passatgers afectats.

Quina quantitat pot reclamar-se? El passatger pot quantificar la quantia a reclamar, però sempre amb el límit màxim de 2.000 euros, si desitja fer-ho pel seu compte, sense advocat, ni procurador i exempt de taxes judicials.

Pot reclamar una quantitat superior si ho considera convenient, però en aquest cas necessitarà d'advocat i procurador, i de no ser estimada la seva pretensió podrà ser condemnat en costes.

Pot l'usuari reclamar si la companyia li nega la indemnització que li correspon argumentant que hi va haver una avaria o que els seus propis treballadors estaven en vaga o que hi va haver congestió del trànsit aeri?

No poden ser considerades causes de força major per no resultar imprevisibles ni inevitables.

Tenen dret a la compensació econòmica prevista els passatgers que hagin patit un retard?

Els passatgers dels vols endarrerits poden equiparar-se als dels vols cancel·lats als efectes de l'aplicació del dret a compensació quan suporten una pèrdua de temps igual o superior a tres hores, és a dir, quan arriben al destí final tres o més hores després de l'hora d'arribada inicialment prevista pel transportista aeri.

No obstant això, aquest retard no dóna dret a compensació si el transportista aeri pot provar que el gran retard produït es deu a circumstàncies extraordinàries que no es podrien haver evitat.