L'empresa càrnia Casademont, amb seu a Bonmatí, ha deixat enrere quatre anys de números vermells i ha tancat el 2015 amb beneficis. El fabricant d'embotits, que va facturar 44 milions d'euros (MEUR), se centra en els mercats exteriors, on vol arribar a vendre-hi fins al 70% de la producció. Rússia s'ha rebel·lat com un país estratègic en aquesta aposta de Casademont, que també passa per consolidar-se a països de l'Amèrica del Nord.

L'empresa va fer un gir estratègic al 2013, apostant per embotits de més qualitat, racionalitzant costos i invertint en productes d'alt valor afegit (com les seves gammes més saludables sense sal, al·lèrgens o gluten). A més de la planta de Bonmatí, l'empresa en té una altra a Palol de Revardit (Pla de l'Estany). Casademont compta amb 230 treballadors.

Casademont va capgirar números aquest darrer exercici. El fabricant d'embotits gironí ha deixat enrere quatre anys de pèrdues i, segons avança el diari 'Expansión', l'any 2015 va tenir un benefici net de 418.000 euros. L'anterior, les pèrdues s'havien situat en 1 milions. Però al 2012, els números vermells van ascendir fins als 4,28 milions.

En global, la firma, amb seu a Bonmatí, va facturar 44 milions l'any passat, cosa que suposa un creixement del 2%. El benefici brut d'explotació (Ebitda) es va situar en 4 milions, i va arribar a créixer fins a un 55% en relació amb l'anterior exercici.Per remuntar la situació que arrossegava, l'empresa va engegar un pla estratègic l'any 2013.

Els seus eixos van passar per ajustar costos, racionalitzar la cartera de clients i productes (apostant per gammes més altes) i impulsar la innovació i la presència de Casademont en mercats exteriors."Des del 2013, impulsem estratègies que ens permetin entrar a nous segments a través de la innovació en el producte i l'accés a mercats on els embotits de qualitat són un producte objectiu", explica el director general de la companyia, Francesc Gómez. I hi afegeix: "A més, hem realitzat un important esforç a tota l'organització per racionalitzar costos i invertir en projectes d'alt valor afegit".

El 70% de les vendes, a l'exterior

Una de les potes del pla estratègic que ha permès remuntar xifres passa per impulsar la presència de Casademont a l'exterior. Actualment, les exportacions de la càrnia gironina representen un 55% de les vendes, un percentatge que l'empresa vol incrementar fins al 70% d'aquí a dos anys. Casademont exporta als cinc continents del globus, sobretot a països del centre d'Europa i Amèrica del Sud. Ara, la càrnia se centra en consolidar-se als mercats de l'Amèrica del Nord i també vol impulsar aliances amb empreses locals que fabriquin allà els seus productes.

Una fórmula que ja ha provat amb èxit a Rússia. Casademont ha sabut sortejar el veto d'aquest país gràcies a l'aliança tancada amb l'empresa Atria Russia, un grup de capital finlandès fortament implantat al mercat soviètic. Des de la seva planta de Sant Petersburg, Atria produeix els productes Casademont, un model que ha permès a la gironina recuperar vendes i presència al país (on Casademont va començar a exportar-hi ara fa una dècada).Des de finals del 2014, Atria comercialitza a través de la seva xarxa de distribució fuet, llonganissa i xoriços extra sota la insígnia Casademont. I com recull 'Expansión', l'empresa d'embotits gironina preveu duplicar vendes aquest 2016 a Rússia i arribar-les a triplicar el 2017 (sobretot, a l'àrea de Moscou).

25.000 tones anuals d'embotits

Casademont té capacitat per produir 25.000 tones anuals d'embotits curats, cuits, llescats i pernils. L'empresa, amb una plantilla de 230 treballadors, té una planta a Bonmatí ?la seu central- i una altra a Palol de Revardit. En total, sumen una superfície de 40.000 metres quadrats.