Volkswagen, obligada a aturar la producció per conflictes amb proveïdors

Els models Golf i Passat, dos dels més afectats per la interrupció, que repercutirà sobre uns 28.000 treballadors, diu el fabricant

24.08.2016 | 07:26
Cotxes Beetle en la Sunshinetour, a Tavemuende, Alemanya.

El grup alemany d'automoció Volkswagen feia bons, ahir, els pitjors pronòstics, anticipats fa uns dies: el conflicte amb proveïdors, entre els quals es compten el que proporciona seients per al Golf i el que proveeix les peces d'acer per a la confecció de caixes de canvi, lluny de resoldre's, s'ha agreujat, de manera que el fabricant haurà d'aturar la producció a sis plantes, una decisió que afectarà uns 28.000 treballadors. Més concretament, Volkswagen deixarà de produir, temporalment, a les factories d'Emden, Wolfsburg, Zwickau, Kassel, Salzgitter i Braunschweig. Els models més perjudicats per aquesta situació són el Golf, l'emblema de la marca, i el Passat, va informar ahir la companyia.

Tot i que una resolució de la Cort de Districte de Braunschweig obliga els proveïdors a fer entrega dels components, explicava ahir Volkswagen, les peces no han arribat a les fàbriques. L'origen del conflicte es troba en l'acusació d'abús de poder que fan les empreses subministradores contra el grup automobílistic. Segons afirmen, Volkswagen va trencar de forma unilateral un contracte d'aprovisionament per a l'any que ve valorat en 500 milions d'euros sense motiu ni preavís arran de l'escàndol de les emissions de CO2, motiu pel qual els proveïdors reclamen indemnitzacions milionàries a la companyia.

Així les coses, la planta d'Endem es va aturar dijous passat, 18 d'agost, i es mantindrà inactiva fins demà passat dimecres, 24 d'agost; d'allà en surten 1.250 Passat diaris; 7.500 treballadors es veuran afectats per la decisió de la compa-nyia. A Wolfsburg, el quarter general del grup, que també fabrica els models Tiguan i Touran, a banda del Golf, la producció va quedar interrompuda ahir i no es reprendrà, segons les previsions de Volkswagen, fins dissabte vinent, dia 27 d'agost. Uns 10.000 treballadors patiran les conseqüències d'aquesta mesura. A Zwickau, a l'est d'Alemanya, factoria que produeix caixes de canvi, la producció es va interrompre ahir i no es recuperarà fins el proper dia 29, decisió que repercuteix directament sobre la feina de 6.000 empleats. Finalment, a Braunschweig, al nord del país, la fabricació de xassís i de peces de plàstic també es va aturar ahir i no es reprendrà fins al 29.

Les altres tres plantes afectades pels problemes d'aprovisionament són instal·lacions que fabriquen peces i components. És el cas de Kassel, on es veuran afectats 1.500 treballadors en les línies de les caixes del canvi i els sistemes de fuita, del 25 al 29 d'agost; i de Salzgitter, que pararà del 24 al 30 d'agost i afectarà 1.400 empleats en no disposar de peces per a la producció de motors.

En aquest context, Volkswagen lamenta que tot i una resolució judicial li atorga la raó i exigeix als proveïdors que restitueixin l'aprovisionament de les peces. Més concretament, el grup alemany argumenta que «malgrat que la Cort de Districte de Braunschweig ha emès mandats que obliguen els proveïdors per reprendre els lliuraments, els proveïdors no han complert encara les seves obligacions». «Volkswagen -afegeix el grup- continua els seus esforços per arribar a un acord amb els proveïdors».

Indemnitzacions
Dues de les empreseses subministradores del gegant automobilístic alemany del grup Prevent, Car Tim i Es Automobil Guss -que proveeixen fundes per a seients i components per a motors-, per exemple, exigeixen a Volkswagen una indemnització de més 58 milions d'euros per la rescissió unilateral de contractes.

En un primer semestre en què les vendes de cotxes a Espanya van créixer un 11% -amb més de 658.145 unitats venudes, segons dades de les patronals de fabricants, Faconauto i de tallers de venda i de recanvis, Anfac, Faconauto i Ganvam, respectivament-, el Volkswagen Golf va ser el cinquè model més venut, amb 18.181 unitats, per sota del Citroën C4, del Seats León i Ibiza i de l'Opel Corsa. Globalment, la marca va vendre 56.526 cotxes de gener a juliol i es va situar en la segona posició del rànquing de fabricants líders en vendes, només superada per la també alemanya Opel. Amb una quota de mercat del 14,7% sobre el total espanyol, a Catalunya es van vendre 107.405 cotxes fins al juliol, un 9,4% més que el primer semestre de 2015.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema