Espanya va ser el segon país europeu on més va créixer l'afluència als centres comercials entre abril i juny d'aquest any, situant-se amb un avanç de l'1,1 % per darrere de Suïssa i per davant de Polònia, amb increments de l'1,8 % i del 0,2 %, respectivament, segons l'índex Footfall.

De fet, aquests tres països han estat els únics amb resultats positius en el segon trimestre de l'any a Europa, on Alemanya va registrar un descens del 6,2 %; el Regne Unit, un del 2,2 %; França, de l'1,9 %; Irlanda, de l'1,2 %; Portugal, del 0,5 %, i Itàlia, del 0,3 %, mentre que a Àustria l'afluència es va mantenir.

Les dades mundials mostren un decreixement de l'1,3 % en el segon trimestre de l'any, com a conseqüència de les contínues fluctuacions en la recuperació de l'economia xinesa i la incertesa al mercat europeu, a més dels mínims històrics del iuan i augments en el valor del ien.

Descens a tot Europa

El descens que es va produir a Europa va ser inferior a la mitjana mundial, del 0,7 %, gràcies a la millor evolució de les economies dels seus països. La reducció de la desocupació i l'augment dels salaris van tenir un efecte positiu en la despesa del consumidor, segons l'esmentat índex.

L'estudi apunta a una desacceleració a Europa l'any que ve, a causa que la decisió dels britànics d'abandonar la UE genera incertesa en tot el continent, volatilitat als mercats financers i baixada dels nivells de confiança.

Quant a Espanya, la situació d'incertesa política que arrossega el país pot estar darrere del menor creixement de l'afluència als centres comercials durant el segon trimestre.

Al maig, el comerç minorista va tenir un repunt anual de només un 2,8 %, enfront d'un augment del 6,4 % a l'abril, i en taxa intermensual, les vendes van disminuir un 0,9 %, la primera caiguda des de fa sis mesos