Conscient que costa d'entendre, no es cansa d'explicar-ho: El Bulli -«que no està tancat», repeteix- és només una petita part del projecte que el geni de la cuina Ferran Adrià té al cap i que a finals de l'any que ve farà un pas més amb la posada en marxa, a Roses, d'El Bulli 1846-Cala Montjoi, que ha pensat com a un temple de la innovació i per on passaran «els més creatius» del món d'àmbits vinculats a la gastronomia, sí, però també d'altres que no hi tenen res a veure. Aquest centre pioner, que al febrer obrirà la primera convocatòria per seleccionar els primers candidats que hi treballaran un temps, es dedicarà a «la recerca sobre la innovació» un concepte que, per al cuiner més trencador de tots és, ni més ni menys, la mare dels ous.

Vestit de negre rigorós, amb un micròfon sense fils i a dalt d'un escenari d'estètica molt pròpia d'Apple, Adrià, el pare de l'anomenada «gastronomia molecular», la ment incomparable de verb tan dens com veloç, va fer una defensa a ultrança de la innovació: de producte, de processos, d'organització empresarial. Una manera de concebre el negoci -i la vida- en la «societat kleenex», la de la dictadura de la immediatesa que imposen les noves tecnologies que Adrià, que acusa Internet de ser «el pitjor enemic de la innovació als restaurants», va intentar traslladar a la platea que omplien 700 empresaris convidats per CaixaBank, organitzadora de l'acte amb motiu de la presentació de la guia per a restauradors Mise en place, editada per l'entitat financera amb la col·laboració d'ElBulliFoundation. Es tracta d'un manual extensíssim que conté tota la informació indispensable per a emprenedors gastronòmics: començant per les característiques que ha de reunir l'impulsor del negoci, passant pels tràmits burocràtics que cal completar, el disseny de l'oferta gastronòmica, l'arquitectura del local i acabant amb l'elaboració del pla de negoci, la confecció del pressupost i la gestió i el control financers. Una petita Bíblia de l'emprenedoria lligada als fogons que recull l'experiència d'un professional en majúscules molt aficionat als números -«vaig estudiar Econòmiques», va revelar- que al llarg de la seva carrera ha obert i ha ajudat a posar en marxa més de 250 restaurants. Un nom propi d'un país que «seria Sylicon Valley» si les empreses d'altres àmbits operessin «amb la mateixa eficiència i eficàcia» que ho fan els restaurants, uns negocis, a parer d'Adrià, terriblement complexos de gestionar.