Javier Bernal és una de les veus autoritzades de Kone Ibérica, la divisió del gegant finlandès homònim que opera a Espanya, Portugal i Andorra. Kone és un dels grups líders en l'àmbit mundial en fabricació d'ascensors i escales mecàniques; va tancar 2015 amb 8.600 milions d'euros facturats; té 1.000 oficines a 50 països, una cartera de 400.000 clients i preveu tancar l'any amb uns 50.000 empleats. Des de principis d'aquest mes és l'accionista majoritari de Citylift, una marca amb ADN gironí, amb 27 delegacions a Espanya, 111 treballadors, 5.000 ascensors en servei i acords de patrocini de diversos clubs esportius de la ciutat.

El dia que Kone va adquirir Citylift, les parts van assegurar que l'empresa gironina mantindrà l'entitat de marca. Ho confirma?

Això serà així, tal com va dir Cayetano Pérez [fundador, gerent i accionista de Citylift]. Valorem molt l'experiència local de Citylift i, això, a Kone ens anirà molt bé per aprendre i millorar. Citylift, entre d'altres actius, aporta això al nostre grup: experiència local.

I què aporta Kone a Citylift?

El grup Kone aportarà més estabilitat financera a l'empresa de Girona; amb això, compte, no vull dir que Citylift no la tingui, però ara forma part d'un grup que genera un cashflow que gaudeix de molt bona salut. En aquest sentit, això farà que Citylift sigui imparable.

Amb Citylift guanyen presència a Catalunya.

El mercat català és molt important per a nosaltres i l'adquisició de Citylift també s'impulsa per tenir més presència en un territori on no érem gaire presents.

Les negociacions han estat complicades?

Al contrari: l'operació ha estat fàcil -tenint en compte que aquestes adquisicions sempre són dificultoses pel que fa a formalismes i aspectes legals-, perquè la sintonia entre les dues marques ha estat molt bona. Kone i Citylift comparteixen valors i això el grup ho té molt en compte a l'hora de dur a terme qualsevol operació. Sabem, per exemple, que per a Citylift la seguretat és vital; aplica política de tolerància zero pel que fa a actes insegurs i això lliga molt amb la nostra filosofia. Cayetano [Pérez] fins i tot va publicar fa poc a Twitter que estava realitzant auditories de seguretat com a part de la seva feina. Sabem que per a ell i la seva empresa aquest principi és irrenunciable. A banda d'altres indicadors, la filosofia i els valors d'una empresa són molt tinguts en compte per a Kone a l'hora d'impulsar determinades adquisicions.

Mantindran els patrocinis a clubs esportius i entitats gironines?

En això passarà el que va dir Cayetano Pérez: ens sembla perfecta la implicació de Citylift amb la vida social de Girona. D'aquí també n'aprendem i, en conseqüència, ens servirà per millorar la nostra presència al territori. Ja se sap que aquestes coses (els acords de patrocini) varien en funció del moment i de l'oportunitat, però la idea de Citylift ens agrada i lliga amb la filosfia de Kone.

A partir d'ara, les decisions que afectin Citylift les prendrà Kone?

Les decisions de Citylift es prendran a Citylift. Això és una premissa que les dues marques hem tingut molt clara des del principi. I ho respectarem.

Hi haurà integració interna entre ambdues empreses?

No està previst que passi. Les dues marques funcionaran de manera independent.

Globalment, Kone identifica "megatendències" que, sobre el paper, garanteixen el futur del sector. Assenyalen, per exemple, l'envelliment de la població i l'increment de "les necessitats de mobilitat intel·ligent" com a dues de les grans tendències a tenir en compte. Això els garanteix seguir creixent?

Sí, efectivament. Aquestes són les grans tendències mundials -ho veiem a la Xina, per exemple-, que també són vàlides per a Europa i per a Espanya.

I quines són aquestes "necessitats de mobilitat intel·ligent" de què parlen?

Imagina que arribes a la feina i des del cotxe, a través d'una aplicació que tens al teu telèfon intel·ligent, l'ascensor que t'ha de dur al despatx de la planta 20 et detecta abans que entris a l'edifici, de manera que quan arribes al pàrquing, el torn d'accés ja et diu quin ascensor t'espera amb la porta oberta per dur-te fins a la redacció del diari de manera tan natural que, quan t'asseus davant de l'ordinador, no saps ni com hi has arribat. Això és la mobilitat intel·ligent, que estalvia temps i diners. Un altre exemple: si el costum dels treballadors d'un edifici consisteix a dinar al restaurant de la planta 32, els ascensors identificaran aquest comportament i a l'hora d'anar a menjar es col·locaran a la planta X per dur-los-hi amb rapidesa.

A Kone també parlen constantment d'eficiència energètica i seguretat. Per què?

Són els dos pilars de la nostra filosofia com a companyia. Pensi que les ciutats urbanitzades representen el 2% de la superfície del planeta; però en aquest 2% es consumeix el 80% de l'energia mundial. La mobilitat eficient i sostenible tindrà un pes cada vegada més important. I en això a Kone som líders.

Segons la revista nord-americana Forbes, vostès són de les empreses més innovadores del món...

Efectivament, som una empresa innovadora i Forbes en dóna fe, cosa que ens satisfà. La innovació forma part del nostre ADN i és una garantia de creixement per a nosaltres: el que serà la torre més alta del món, la Jeddah Tower d'Aràbia Saudita, tindrà tecnologia Kone que permetrà elevar ascensors fins als més de 1.000 metres d'alçada que tindrà l'edifici. Tot un repte tecnològic per al nostre grup, que afrontem amb totes les garanties. I, tornant a Citylift, que sigui també una empresa innovadora en molts aspectes ha estat clau a l'hora de concretar-ne l'adquisició.