El rei Felip VI va inaugurar ahir el XIX Congrés Nacional de l'Empresa Familiar, organitzat per l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF), amb la col·laboració de l'Associació Gallega de l'Empresa Familiar, i patrocinat per KPMG i Banc Santander, i que, sota el lema Creixement amb Arrels, reuneix en el Palau d'Exposicions i Congressos de la Corunya més de 500 empresaris familiars, representants del teixit productiu de totes les comunitats autònomes. En l'acte d'obertura també hi van prendre part el president de la Xunta de Galícia, Alberto Núñez Feijóo, i el president de l'IEF, Ignacio Osborne, entre d'altres.

«En aquests moments en els quals estem pendents de la formació de govern, convé recordar que la confiança és el principal aliat de la inversió i, per contra, la incertesa el seu major enemic», va manifestar Osborne. En aquest context, l'IEF va donar a conèixer els resultats d'una enquesta que posa de manifest el descontent de l'empresariat amb la situació política que viu Espanya, amb un govern en funcions de fa més de 300 dies. Així, mentre el sondeig atorga un 5,31 sobre 9 a la situació econòmica del país, suspèn amb rotunditat el context polític, que obté un 1,79 sobre nou, un molt deficient en terme acadèmics, la pitjor nota dels últims anys.

En aquest context no han d'estranyar, doncs, les paraules pronunciades per Ignacio Osborne: «El nostre país necessita estabilitat institucional, regulatòria i econòmica per consolidar aquesta nova etapa de creixement i aconseguir noves cotes de renda i benestar», va dir. El discurs del president de l'IEF recollia les inquietuds dels empresaris quan l'enquesta els interpel·lava sobre les prioritats del nou Govern: majoritàriament, els responsables van identificar la consolidació fiscal, la reforma del finançament autonòmic, la simplificació administrativa i de mercat i la reforma del mercat laboral, com els grans reptes als quals cal fer front des de l'administració. En la seva intervenció, Osborne va definir l'empresa familiar com a «sinònim de permanència, de durada, de longevitat» i va apuntar que d'ella «es pot aprendre molt per la seva visió de llarg termini, el rigor, la disciplina, l'austeritat, la cultura de l'esforç, l'assumpció de riscos, o el compromís amb l'entorn social i el territori».

Una de les intervencions destacades en la jornada d'ahir va ser la del president del grup Inditex, Pablo Isla, que en la conferència titulada El model Inditex va explicar que en aquesta companyia «tot gira al voltant del client». Un colós empresarial que, va dir, se sustenta sobre quatre potes (la botiga, el disseny, la fabricació i la logística) i on «la botiga juga un paper clau; usem el big data per oferir els millors productes», va reblar.