«Ja no s´accepten més candidatures per aquesta oferta», avisa la pàgina del portal d´oferta i recerca de feina Infojobs; l´allau de sol·licituds de candidats que aspiren a convertir-se en community manager de la cadena de distribució Mercadona ha estat més que considerable: en escassos set dies que l´oferta va estar activa, els demandants van superar el miler. La companyia que va fundar i presideix l´empresari Juan Roig, ofereix un contracte indefinit a raó d´entre 42.000 i 64.000 euros anuals -uns sous prou llaminers- i la incorporació a l´equip d´atenció al client a les xarxes, que compta ja amb set efectius. A canvi, requereix als candidats disposar d´un grau o llicenciatura universitaris, un any d´experiència com a mínim, un nivell d´anglès alt i coneixement de les aplicacions i eines d´anàlisi de les xarxes socials, a banda de disponibilitat per treballar la jornada completa i per poder viatjar. L´oferta també estava disponible al web corporatiu de la cadena de supermercats, que genera l´1,8% del PIB espanyol, amb una xifra de negoci de 20.831 milions d´euros anuals el 2015, dada que supera d´un 3% la xifra que va assolir la companyia el 2014. Mercadona, segons un informe elaborat per l´Institut Valencià de Recerques Econòmiques (IVIE), genera el 3,8% de l´ocupació a Espanya (la dada inclou ocupació directa i induïda): 640.000 llocs de treball.

Un altre colós de la distribució alimentària a Europa, Lidl, també busca, a través dels portals especialitzats LinkedIn i Infojobs, un professional que gestioni la comunicació a través de les xarxes socials de l´empresa. A data d´ahir, ja hi havia més de 500 inscrits a l´oferta. Els requisits, disposar de titulació universitària -«preferiblement en Publicitat i Relacions Públiques, Comunicació, Periodisme o similar»-, alt nivell d´anglès i/o d´alemany -«imprescindible»-, capacitat de comunicació, coneixement de les xarxes socials i experiència prèvia d´entre un i tres anys en un lloc de feina similar. L´elegit (o elegida), s´ocuparà de la «gestió diària de la presència de Lidl Espanya a les xarxes», on haurà d´aplicar el «missatge publicitari» de la marca i mantenir un «contacte directe» amb el client i resoldre «incidències».

La presència a internet d´aquestes marques és cada vegada més intensa. La cadena Mercadona (www.mercadona.es) ja fa temps que ofereix l´opció de fer la compra online; això no obstant, la venda a través de la xarxa (que representa l´1% de la facturació) no constitueix una prioritat per a Roig. Lidl, en canvi, disposa d´un web corporatiu (www.lidl.es) que ofereix tota la informació sobre els productes que té en catàleg i sobre promocions, però no ofereix la possibilitat de comprar online.