La botiga, de 700 m2 que es reparteixen a parts gairebé iguals la tecnologia (telèfons intel·ligents, ordinadors de taula i portàtils, televisors, drons, altaveus d’alta fidelitat, consoles, etc.) i la cultura (llibres, còmics, CD, discos de vinil i més), és la primera que obre la multinacional francesa FNAC fora de la província de Barcelona a Catalunya; ahir, aixecava la persiana, puntual, a les 10 del matí, al centre comercial Espai Gironès de Salt. Curiosos i compradors de primera hora hi feien cap.

Hi treballen 22 persones -totes veïnes de pobles circumscrits en un radi de 5 quilòmetres i triades d’entre centenars de candidats-, que tenen una missió ben clara i doble: engreixar el compte de resultats de FNAC i, segons va dir el director general de la firma a Espanya, Marcos Ruâo, difondre la filosofia corporativa de «democratitzar la cultura» en un territori, Girona, llargament desitjat i, finalment, conquerit per la firma, això sí, després d’una negociació complexa però a la fi fructífera.

A l’Espai Gironès -que al cap de l’any rep més de 10 milions de compradors potencials-, assevera Ruâo, FNAC hi ha trobat «les condicions ideals» per posar en marxa, en un temps rècord -l’acord amb el centre comercial es va tancar fa un mes i escaig-, la botiga número 29 de la cadena a Espanya, que, com a novetat, incorpora una secció de «robòtica educativa» pensada per als més petits.

Per estimular les vendes, a banda d’una campanya de màrqueting d’intensitat alta -el logotip de FNAC era l’amo, ahir, de l’Espai-, la companyia ofereix de bon inici descomptes que van del 20 fins al 70% del preu en bona part dels productes (FNAC té un catàleg de més de 25.000 referències), a mode d’aperitiu de l’imminent Black Friday -jornada de descomptes generalitzats al petit i al gran comerç, d’inspiració nord-americana i que aquest any cau en el divendres 25 de novembre.

Per al gerent d’Espai Gironès, Pau Jordà, el desembarcament de FNAC aporta valor afegit al centre comercial, en tractar-se «d’una firma de referència». Per a l’alcalde de Salt, Jordi Viñas, aquesta obertura constitueix una esquenada a les esperances que el govern municipal té dipositades en el desenvolupament del sector sud de la vila. Sense dir-ho, Viñas donava a entendre amb somriure contingut que l’arribada de FNAC a Salt constitueix una primera victòria en l’estira-i-arronsa que el municipi manté amb la veïna Girona per atraure nous equipaments i noves grans superfícies (l’hospital Josep Trueta, la joia de la corona; Ikea, la gran desitjada).

Suport a creadors locals

FNAC, que duia cinc anys sense estrenar botigues a Catalunya i que no descarta obrir-ne alguna més a la província -els responsables de la marca no concreten ni dates ni llocs-, expressa compromís amb la cultura local per boca del director d’Operacions a Espanya, David Ordiales, que anuncia «interaccions» amb creadors i amb esdeveniments culturals de la província. En aquest context, Ordiales subratlla el paper primordial que juga «l’omnicanalitat» en el model de negoci de la cadena, que va tancar el 2015 amb una facturació de 3.876 milions d’euros i que compta amb una plantilla de 14.100 empleats: amb la botiga en el rol d’actor principal, FNAC fa una aposta per la venda on-line, amb un web renovat que ofereix les opcions de rebre els productes a casa o d’anar a recollir-los a l’establiment més proper.