c. bryan/bloomberg frankfurt

n Eliminar 30.000 llocs de treball, com va anunciar ahir el grup automobilístic alemany Volkswagen (VW), afectat per l'escàndol de les emissions de gasos contaminants dels seus vehicles dièsel (cas conegut com a «Dieselgate») sona dramàtic. Però per a la companyia Volkswagen AG és una gota en l'oceà, equivalent a amb prou feines a un 5% de la seva plantilla mundial. Seguirà tenint 600.000 empleats. En aquest context, és important destacar que VW adopti mesures per corregir un problema crònic de productivitat. La companyia té en plantilla més persones que General Motors i Toyota juntes, si bé totes tres marques fabriquen una quantitat similar de vehicles. VW diu que les mesures anunciades ahir milloraran la productivitat de les fàbriques alemanyes en un 25% i incrementaran els guanys de 3.700 milions d'euros per any, la qual cosa sona impressionant. Però fins i tot abans que s'apliquin aquestes mesures, la firma automobilística encara tindrà una enorme quantitat d'empleats en comparació amb el nombre de vehicles que ven. Una manera de millorar la relació de productivitat de VW seria vendre més vehicles, però això serà difícil. El mercat nord-americà sembla haver tocat sostre i la perspectiva de creixement de la Xina -que representa més d'un terç de les vendes totals de VW- podria empitjorar. BMW, per exemple, va advertir en els seus guanys corresponents al tercer trimestre que forts augments en els nivells de deute signifiquen que «el risc d'una possible crisi financera a la Xina segueix sent alt». Mentrestant, VW ha continuat perdent participació al mercat europeu com a conseqüència de l'escàndol de les emissions dels seus vehicles dièsel. Com a conseqüència de totes aquestes despeses, la marca principal de VW apunta a un marge de guany operatiu de només el 4% al 2020, la qual cosa és més del doble del nivell actual, però tot i així suposa un coixí molt prim.