Era un dels hackers de més renom i influents d'Espanya, una fama que el segueix acompanyant tot i que actualment és alt directiu de Telefónica. El president de la companyia el va fitxar per definir l'estratègia de seguretat i dirigir la digitalització de l'empresa, àrea en la qual s'ha especialitzat. Chema Alonso és el Chief Data Officer (Cap de Dades) de Telefónica. Apareix a la pantalla de l'Auditori de Girona sense que la nova feina i estatus l'hagin canviat. Vestit amb una suadora esportiva i gorra de llana saluda amb to distès a Carles Torrecilla, encarregat d'entrevistar-lo en una videoconferència titulada «El negoci digital».

«No hi ha cap delicte on no intervingui el món digital», assegurava per explicar el nivell de digitalització al món. «Els negocis i les empreses que no utilitzen la tecnologia s'estan quedant enrere», prosseguia, i «ja no val només estar digitalitzat», ara cal, per exemple, «utilitzar el Big Data» i prendre decisions a partir de milions de dades que es poden recopilar.

Alonso va introduir el factor de l'estalvi si s'utilitza la tecnologia per transferir mecanismes manuals o reduir la burocràcia i assegurava que «el que puguis accelerar amb la tecnologia» servirà per «arribar ràpidament al mercat» i donar un «millor servei» al client perquè s'és «més eficients».

Sobre seguretat, Alonso admetia que és complicat xifrar la inversió d'una empresa. Yahoo o Facebook són algunes que han tingut errors de seguretat, i fins i tot a les «telecos» les han hackejat -amb ell ho han intentat, sense èxit-. «Has d'assumir que no podem evitar tots els errors de seguretat, cal detectar els enemics i adaptar el sistema», deia. «Custodiar dades és una responsabilitat i cal invertir tot el que es pugui». A les Pimes, amb facturacions modestes, Alonso relatava que els delinqüents tecnològics acostumen a «segrestar documents» i a demanar-ne un rescat. Per això, a banda de l'assegurança o antivirus, va recomanar «fer una cosa tan senzilla com una còpia de seguretat diària fora dels sistemes informàtics i desconnectada de la xarxa».

A banda, va definir en tres fases el procés d'entrada al món del Big Data. En una, la companyia explora, després s'adonen de dades que ni tan sols saben que existien (per exemple, una aplicació permet saber l'avorriment d'una persona en funció de com toca un telèfon intel·ligent, i això permet saber si li interessa una publicitat o no).

Després l'empresa es transforma, canvia infraestructures, eines, els processos i finalment, assegura que les dades obtingudes poden ser valuoses per a altres empreses. Amb tot, va recomanar estar «molt informat, buscar i entendre el què estàs fent i el que vols» perquè «si no saps com extreure les dades que recopiles i com les utilitzes, no serveix per a res».

Alonso, enginyer informàtic i doctor en seguretat informàtica, admira altres empreses com Apple, Google, Facebook, Microsoft, Tesla o Amazon perquè «han creat tecnologia perquè la necessitaven» i va posar la universitat com la institució que forma les persones que podran aportar «idees pràctiques, disruptives i innovadores» per «transformar el món».