El sector del comerç dóna avui el tret de sortida a les rebaixes d'hivern, una campanya que afronta amb optimisme, amb increments previstos de les vendes d'entre el 3 % i el 5 %, malgrat que la liberalització de les rebaixes enfronta a petites i grans superfícies. Les principals patronals del sector esperen una «bona» campanya de rebaixes -que ja ha començat en nombroses botigues-, igual que ha evolucionat el consum (26 mesos consecutius d'increments).

L'Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (Anged), patronal de les grans superfícies, preveu una «bona arrencada». La Confederació Espanyola de Comerç (CEC) concreta que els petits i mitjans establiments augmentaran les vendes un 3 %, per sota del 2016, quan van créixer entre el 4 % i el 5 %. L'Associació Empresarial del Comerç Tèxtil i Complements (Acotex) és més optimista i calcula que es vendrà un 5 % més en aquestes rebaixes.

En relació a l'ocupació, les rebaixes de gener permetran crear més de 93.000 llocs de treball a l'Estat, un 6 % més que el 2016, segons l'empresa de recursos humans Adecco. A les comarques gironines es preveu generar 1.500 nous llocs de treball, un 4 més, i a Catalunya 17.500, un 8 % més.

El sector coincideix a afirmar que aquest cap de setmana serà el de majors vendes, en ser el primer de la campanya i en coincidir amb un diumenge d'obertura comercial. Segons un informe de Shopper Trak, es preveu un increment del 25 % en l'afluència de clients als centres i grans eixos comercials al centre de les ciutats.

El Corte Inglés i les firmes del grup Inditex-Zara, Bershka, Stradivarius, Oysho, Uterqüe, Pull & Bear, Massimo Dutti i Zara Home- penjaran avui el distintiu vermell de Rebaixes a les seves botigues, encara que la campanya d'hivern està cada cop més «desdibuixada» en el temps. Només en el cap de setmana, El Corte Inglés espera 3 milions de visitants. El descompte mitjà que aplicaran els establiments està d'entre el 40 % i el 50 %, menors en relació als descomptes de fins al 75 % que es van veure en els anys durs de la crisi.

Des de la liberalització comercial aprovada pel Govern espanyol el 2012 (el català ho va aprovar el passat dimarts en una nova llei que ara iniciarà el tràmit) els establiments tenen la llibertat d'avançar l'inici de les rebaixes de la manera que considerin oportuna.

Cortefiel, H & M, Desigual, Bimba i Lola, Women'secret, Springfield, Mango, Pedro del Hierro, Assos, Trucco, Amichi, Topshop, Xfera, C & A, Hollister o Ikea, ja van avançar els descomptes aprofitant les compres de Reis.

Avançar o allargar els períodes de rebaixes és una pràctica que desperta els recels del petit i mitjà comerç, la patronal ha plantejat la necessitat d'emprendre una «gran reflexió». En la seva opinió, la situació actual «pot afectar el concepte original de rebaixes» i amb això deixar de ser l'«eina que permet als comerciants vendre les seves existències de temporada».

El president de la CEC, Manuel García Izquierdo, va demanar al Govern que estableixi un període de rebaixes «millor definit al calendari», per tal de garantir una adequada promoció i no «desorientar al consumidor».

Amb tot, les grans superfícies -excepte El Corte Inglés i Inditex- són partidàries d'aplicar l'avançament per fer coincidir les rebaixes amb els últims dies de la campanya de Nadal i poder competir amb els descomptes més agressius de les plataformes digitals.