a nova fita aconseguida per les empreses gironines en el volum d'exportacions (augmenten un 2,4% el 2016) apunta dues tendències clares de futur: la primera és que el sector químic anirà guanyant terreny, especialment el vinculat als productes veterinaris, i la segona és que l'empresariat gironí haurà de prioritzar el mercat asiàtic per mantenir el creixement. El sector alimentari -amb el carni al capdavant- encara segueix sent el rei amb gairebé dos mil milions d'euros en vendes.

La Xina és encara el principal país de destí dels productes gironins a l'Àsia però l'augment de les importacions que realitzen països com Corea del Sud (ha passat dels 59,3 milions de 2015 als 91,8 de 2016), Hong Kong (incrementa de 35,7 a 54 milions), Taiwan (augmenta de 19,8 a 25,1 milions) o Tailàndia (de 7,9 a 10,3 milions) està marcant les rutes comercials del futur.

A banda, el mercat gironí s'ha sapigut mantenir al mercat de l'orient mitjà i fins i tot ha arribat a incrementar el volum d'exportacions en països on el conjunt d'Espanya apunta un saldo negatiu. Per exemple, a l'Aràbia Saudita va aconseguir vendes per valor de 17,3 milions d'euros. És a dir, les exporacions gironines van créixer un 2,3 per cent mentre les dades del conjunt d'Espanya reflexaven una disminució del (-23,6%). Els Emirats Àrabs Units també permeten observar la solidesa de l'empresariat gironí en augmentar un 27% el gruix de vendes entre 2015 i 2016.

Aquesta situació, unida al referedament que han experimentat països emergents com Brasil (-10,2%), Argentina (-35%) o Sudàfrica (-4,6%) encara fan més previsible la concentració d'esforços en la penetració al mercat asiàtic tota vegada que països com la Índia, Filipines o Vietnam estan realitzant importants volums d'adquisicions. Una tendència que també s'observa en part de llatinoamèrica però amb marges més baixos -destaquen especialment Colòmbia i Ecuador perqué Xile o Perú també s'han refredat-.

El fet que en un context de desacceleració econòmica global els intercanvis comercials aportin un saldo positiu a la balança comercial gironina demostra la competitivitat de les empreses instal·lades a la demarcació, les quals tampoc han sigut alienes a la moderació salarial, la flexibilitat en les contractacions o el manteniment dels costos de producció que s'ha registrat en el mercat espanyol.

On seguirà existint un problema de penetració és en el mercat dels EUA, que si el 2016 ha obligat a tancar en negatiu (-7,6%) adquirint producte gironí per valor de 78,7 milions, la previsió no és esperançadora amb el canvi de presidència que ha experimentat el país doncs el discurs excessivament proteccionista de Donald Trump perfila clarament unes altes barreres d'entrada.