El fabricant de material elèctric Simon ha tancat el 2016 amb una facturació de 308 milions d'euros, un 1,3 % més que l'exercici anterior, i ha incorporat en aquest últim any a Espanya mig centenar de professionals, fins a arribar a una plantilla pròxima a les 900 persones al país.

Simon, companyia d'origen olotí, atribueix aquest moderat creixement a l'impacte negatiu que ha tingut el tipus de canvi a països com el Brasil, Rússia o Turquia, ja que sense aquest efecte la xifra de negoci hauria crescut un 6 %, segons va explicar ahir el conseller delegat de la companyia, Luis Lopezbarrena, en una trobada amb periodistes.

En qualsevol cas, Simon es proposa créixer a un major ritme durant els propers tres anys per poder assolir el 2019 unes vendes de 350 milions, xifra que va registrar per última vegada l'any 2007, just abans que esclatés la bombolla immobiliària que va precipitar l'inici de la crisi.

Simon, que el 2016 va celebrar el seu centenari, té a la Xina i Espanya els seus dos principals mercats, amb aproximadament un terç cadascun del total de la facturació.

Per contra, el Brasil, Turquia i Rússsia han estat les economies «més difícils» de l'últim any, ja que s'han vist «molt afectades» pel canvi de divisa, si bé el pes que tenen no arriba a suposar el 5 % de les vendes totals del grup.

Lopezbarrena va subratllar que, malgrat les dificultats, Simon es mantindrà en aquests països, adaptant, això sí, la seva oferta a les peculiaritats de cada mercat, com per exemple el turc, on potenciarà els productes de més qualitat, atès que és una plaça amb una forta competència en les gammes baixes i existeixen molts fabricants locals.

A d'altres països, com la Xina, Simon ja és «un jugador de referència» i «una marca de prestigi», principalment en el segment de gamma mitja-alta i alta, i compta al país amb una xarxa de 2.000 botigues franquiciades especialitzades en la venda de material elèctric.La Xina és també el país amb un nombre més gran d'empleats de Simon, amb prop de 1.500, fet que suposa aproximadament el 40 % de la plantilla del grup, composta per 3.900 empleats a tot el món, 900 d'ells a Espanya.

Lopezbarrena va comentar, en aquest sentit, que la companyia ha incorporat uns 50 llicenciats a Espanya el 2016, principalment enginyers, i ha reconegut la dificultat de trobar perfils tècnics adaptats a les necessitats del grup, que està potenciant el perfil del treballador expatriat, el de professionals espanyols disposats a treballar temporalment a l'estranger.

El mercat espanyol ha crescut un 2,5 % el 2016, impulsat principalment per la rehabilitació, ja que el sector de la il·luminació es manté esstancat, va precisar el directiu.

Coincidint amb el seu centenari, la companyia catalana ha llançat al mercat Simon 100, una nova gamma d'endolls i interruptors intel·ligents «única al món», basada en l'anomenat Internet de les Coses (IoT).Es tracta d'una sèrie de gamma alta, desenvolupada i fabricada a Riudellots i Olot, que permet regular la llum o pujar i baixar persianes de forma remota a través del mòbil, entre d'altres funcionalitats, gràcies a uns dispositius que estan connectats a la xarxa wifi i entre ells a través de radiofreqüència.

Luis Lopezbarrena assegura que la nova gamma, en què Simon treballa des de fa cinc anys, ha tingut molt bona acceptació al mercat, i afegeix que el llançament ha generat «inquietud» entre els seus competidors.

Simon compta actualment amb filials pròpies a divuit països i els seus productes arriben a noranta mercats.La companyia, que a més disposa de fàbriques a deu països, entre ells Polònia, Rússia, Turquia, la Xina, l'Índia, el Brasil, Mèxic o l'Argentina, no preveu per ara arribar a nous mercats, va remarcar el seu conseller delegat.