El Consell de Ministres va aprovar ahir el reial decret llei del règim dels estibadors, que estableix un termini de tres anys per posar punt i final als monopolis de les Societats de Gestió dels Treballadors Portuaris. El ministre de Foment, Íñigo Martínez de la Serna, ha assegurat que el document aprovat és fruit d'anys de converses amb el sector i respon a l'obligació d'acatar una sentència del Tribunal de Justícia de la UE que condemna l'Estat a modificar la Llei de ports del 2010 per permetre que les empreses puguin contractar lliurement els seus treballadors.

A la roda de premsa posterior al consell de ministres, De la Serna va assegurar que la vaga convocada pels treballadors portuaris «no ajuda» al diàleg sobre el nou futur conveni col·lectiu per al sector, i a més pot tenir conseqüències «definitives» pel fet que les empreses poden desviar a ports de fora de l'Estat les seves mercaderies.

De la Serna recorda que el sector de l'estiba és «l'únic on no existeix llibertat de contractació» de treballadors, fet que la sentència del Tribunal de Justícia de la UE corregeix imposant una multa de 21,5 milions d'euros a l'Estat i 134.000 euros diaris mentre no es reforma la llei. «Estem en una situació on el govern d'Espanya està obligat a complir la sentència de la UE» i el reial decret llei «es cenyeix única i exclusivament al requeriment de la sentència de la Comissió Europea», va dir. Segons el ministre, el govern espanyol «ha fet un gran esforç de diàleg i ha estat permanentment en contacte amb sindicats i patronal». «És cert que els sindicats han mantingut posicions inamovibles sobre qüestions que no es poden incorporar al decret», va dir, però finalment «la balança clarament cau de la banda dels treballadors» perquè la patronal ens demanava que s'eliminés el període transitori.

De la Serna ha emplaçat els treballadors a negociar la resta de qüestions dins del conveni col·lectiu, on hi ha «marge més que suficient per arribar a acords» que «garanteixin l'estabilitat de l'ocupació i els drets socials dels treballadors». Per contra, ha assegurat que la vaga «no ajuda gens la negociació» i ha advertit que «les situacions prevaga han provocat problemes importants en alguns ports». En aquest sentit ha alertat que «una vaga d'aquestes característiques produeix un dany important al conjunt de l'economia del país i produeix efectes col·laterals» perquè «quan apareix un avís com aquest les empreses prenen decisions sobre el transport de mercaderies, que poden ser de caràcter temporal o definitives».