Molt ha plogut des que el 2006 es va celebrar el primer 3GSM, nom amb el qual va arrencar a Barcelona un esdeveniment sobre telefonia mòbil que, amb el pas del temps, s'ha convertit no només en el principal esdeveniment del sector a tot el món, sinó també en un dels més destacats de la tecnologia en general.

Però el d'enguany no serà un any més, sinó el de l'assalt al tron de la telefonia mòbil mundial. Des de la distància, marques com Huawei, Lenovo o LG han vist durant anys com atrapar en vendes -i en beneficis- la totpoderosa Samsung era una missió impossible. Alguna cosa, però, està canviant en el sector.

El Galaxy Note 7 de Samsung i les seves bateries van provocar un clar descens en les vendes. Segons Gartner, l'últim trimestre del seu exercici fiscal l'ha tancat la coreana amb un descens en el lliurament de dispositius de 4,2 milions d'unitats, fet que suposa un retrocés del 5,2% respecte al mateix trimestre del 2015. Aquesta situació ha provocat que, per primera vegada en molt temps, Apple hagi estat la marca que més dispositius ha venut, segons Strategy Analytics.

Des de feia més d'un any, Samsung havia mantingut a ratlla la nord-americana, sent la que més mòbils venia a tot el món. Però Applede la coreana per donar la volta a la situació.

En el primer trimestre del seu any fiscal, la companyia nord-americana va vendre 78,3 milions d'iPhones, fet que suposava no només superar el seu màxim competidor, sinó també trencar amb la ratxa de caigudes en vendes de trimestres anteriors. Per acabar-ho d'adobar, les vendes de l'iPhone 7 i l'iPhone 7 Plus van impulsar els ingressos trimestrals a les cotes més altes de la seva història: 78.400 milions de dòlars. L'any anterior, Apple havia venut 75 milions d'iPhones -3.300.000 menys que ara- i va obtenir uns ingressos de 75.900 milions de dòlars -2.500 milions menys.

Samsung, per la seva banda, està contribuint a perdre la quota de vendes -i de mercat- en favor no només d'Apple, sinó també d'altres marques. La seva estratègia d'anar abandonant a poc a poc els telèfons de gamma baixa, fabricant dispositius de gamma mitjana de més qualitat i amb un preu més elevat -un bon exemple és el nou Galaxy A5- està fent que altres fabricants ataquin el nínxol de mercat que deixa la coreana.

Huawei, el tercer del món

Segons la consultora IDC, la xinesa Huawei segueix sent el tercer fabricant que més mòbils ven al món, i al tancament de l'any 2016 s'ha produït una evolució significativa ja que ha augmentat les seves vendes globals un 38,6% respecte al 2015. Amb unes entregues de 45,4 milions d'unitats en un any -12.700.000 més-, el gegant xinès té la vista posada en el segon lloc del rànquing mundial, malgrat que encara està lluny de la coreana.

Tota aquesta situació s'ha produït en un dels anys més curiosos que es recorden en el sector de la telefonia mòbil. Mercats emergents com el llatinoamericà, on s'esperava un enorme creixement, han vist com les vendes augmentaven molt menys del que s'esperava.

Mentrestant, el regnat de la telefonia mòbil ha canviat d'aires deixant la majestuositat dels gratacels de Seül pels habitatges residencials de la petita població californiana de Cupertino, alhora que altres jugadors han entrat en escena amb una força poc comuna. La xinesa Oppo ha aconseguit en un any vendre més del doble de telèfons que el 2015. I això sense tenir presència en molts països. Dels 14,4 milions d'unitats venudes el 2015 ha passat a 31.200.000 el 2016, i ha aconseguit el quart lloc en la classificació mundial.

Amb tots aquests antecedents, l'edició d'enguany del Mobile World Congress, que se celebra a Barcelona, promet ser una de les més interessants que es recorden. Samsung no presentarà cap novetat significativa, mentre que Huawei, LG i ZTE tiraran la casa per la finestra i presentaran dispositius que sorprendran a tothom. L'any en què l'iPhone complirà el seu desè aniversari, només ens resta saber qui serà el següent rei de la telefonia mòbil mundial.