Girona és la ciutat de més de 75.000 habitants amb major densitat comercial a Catalunya, amb 16,67 comerços per cada 1.000 habitants, per davant de Barcelona (16,24) i Lleida (15,87) per sobre de la mitjana catalana. Aquesta dada es desprèn del primer Cens d'Establiments Comercials de Catalunya, una eina estadística elaborada per la direcció general de Comerç i el Consell General de Cambres de Catalunya que permet disposar d'informació actualitzada de l'activitat comercial arreu del territori, a partir de les xifres estadístiques relatives a les empreses comercials, als seus establiments i a les activitats que hi desenvolupen.

Pel que fa al conjunt de Catalunya, actualment hi ha 86.418 empreses comercials i 101.319 establiments, amb una densitat comercial mitjana de 13,47 comerços/1.000 habitants, segons el Cens d'Establiments Comercials de Catalunya.

Així mateix, revela que els municipis catalans (exclosos els de menys de 1.000 habitants) amb major densitat comercial són la Jonquera (80,78 establiments/1.000 habitants), Bossòst (50,76 establiments/1.000 habitants) i Sort (35,76 establiments/1.000 habitants.).

Oferta comercial per tipus d'activitat

El Cens també permet desglossar l'oferta comercial per sectors d'activitats: el 34% dels comerços catalans són de quotidià alimentari, seguit dels establiments dedicats a l'equipament de la persona (18,26%), i dels comerços d'equipament de llar (el 16,92% del total). Analitzant el teixit comercial per origen de les empreses (en municipis de més de 50.000 habitants), els municipis amb major oferta de grans empreses són Castelldefels (8,7%), el Prat de Llobregat (7,4%), i Tarragona (7,1%).

Per contra, les grans ciutats catalanes amb més oferta autòctona (d'empreses del mateix municipi) són Lleida (77,0%), Terrassa (75,3%), i Barcelona (74,9%). Així mateix, arreu de Catalunya hi ha 152 municipis on el 100% de l'oferta correspon a empreses locals.

D'altra banda, el Cens retorna dades de la distribució de l'oferta comercial en relació amb els nuclis urbans amb una fiabilitat del 100%, ja que la totalitat els comerços catalans estan geolocalitzats.

Així, de mitjana el 92% dels establiments comercials de Catalunya i el 78,9% de la seva superfície de venda es troba dins de l´anomenada Trama Urbana Consolidada (TUC). A la ciutat de Barcelona, aquest percentatge dins la TUC és encara major, localitzant el 99,4% dels comerços en nucli urbà.

Aquestes xifres reflecteixen que Catalunya està integrada principalment per ciutats compactes i cohesionades, amb oferta comercial majoritàriament ubicada dins els nuclis urbans, tret característic del model comercial català.

Els Cens d'Establiments Comercials de Catalunya permet disposar de dades com el nombre total d'establiments, la densitat comercial, o la distribució de l'oferta comercial per sectors d'activitat.

D'altra banda, aquesta eina estadística retorna dades amb un elevat grau de detall de la distribució del comerç, ja que no només conté la informació agregada de tot Catalunya, sinó que permet desglossar dels indicadors fins a nivell municipal, i per fins i tot a nivell de barri, retornant una 'radiografia' molt acurada territorialment del context comercial.

El Cens s'ha presentat aquest dimecres en el marc de les Jornades Comerç Increïble en el Mobile World Centre, dins les activitats de la Setmana del Comerç que organitza del 20 al 26 de març la Generalitat, amb activitats arreu del territori.