Fa cinquanta anys, les famílies catalanes dedicaven gairebé el 40% del seu pressupost a l'alimentació, però ara aquesta xifra ha caigut fins al 15%, de manera que el capítol alimentari ha deixat de ser la despesa més important dins de la llar.

Aquest és un dels canvis substancials que recull un estudi elaborat per la Fundació Alícia, que es va presentar ahir en el marc de la celebració dels 50 anys de Mercabarna, i que analitza com han canviat els hàbits alimentaris dels catalans en el mig segle de vida del polígon alimentari, en el qual treballen 7.500 persones de 700 empreses.

Un altre canvi important va arribar a partir dels anys 70, quan la dona es va incorporar de forma massiva al mercat laboral i es va retallar el temps que es dedicava a la preparació dels àpats, una tendència a la baixa que es manté fins a dia d'avui.

Un dels reptes per als pròxims anys serà dissenyar productes que es puguin consumir de forma ràpida i a qualsevol lloc, sense que això vagi en detriment de la qualitat i la salubritat.

La preocupació per la salut, l'aposta cada cop més gran pels productes de proximitat i la recerca de vivències experiencials són altres línies que l'informe perfila per al futur de l'alimentació a Catalunya.

A mesura que es vagin produint aquests canvis, Mercabarna haurà d'adaptar-s'hi tal com s'ha adaptat als que han succeït des del 1967, quan va néixer aquesta empresa, que va ser el primer mercat modern d'Espanya.