Els Cens d'Establiments Comercials de Catalunya elaborat per la Direcció General de Comerç de la Generalitat, en col·laboració amb el Consell General de Cambres de Catalunya ha permés descobrir que Girona és la gran ciutat catalana amb més densitat comercial. El cens és tan acurat que dona la tipologia de les empreses, les activitats i el detall propi de cada ciutat carrer per carrer.

Segons el Cens, actualment a Catalunya hi ha 86.418 empreses comercials i 101.319 establiments, amb una densitat comercial mitjana de 13,47 establiments per cada 1.000 habitants. Tot i que en xifres absolutes la ciutat de Barcelona aglutina la major part dels establiments (26.144), és Girona el municipi més gran de 75.000 habitants amb un major nombre de comerços per cada 1.000 habitants.

Al conjunt de la demarcació de Girona hi ha 11.346 establiments comercials, amb una densitat mitjana de 15,4 comerços per cada 1.000 habitants, una ràtio per sobre de la mitjana catalana, de 13,47. Analitzat per comarques, l'Alt Empordà aglutina la major quantitat de comerços (2.626), amb una densitat de 18,84 establiments. Per contra, la comarca del Pla de l'Estany és la que enregistra menys comerços (364) i també una menor densitat comercial (11,53 establiments), per sota de la mitjana de Catalunya.

El Cens elaborat també permet desglossar l'oferta comercial per sectors d'activitats: el 34% dels comerços catalans són de quotidià alimentari, seguit dels establiments dedicats a l'equipament de la persona (18,26%) i dels comerços d'equipament de la llar (el 16,92% del total). Analitzant el teixit comercial per origen de les empreses (en municipis de més de 50.000 habitants), els municipis amb major oferta de grans empreses són Castelldefels (8,7%), el Prat de Llobregat (7,4%) i Tarragona (7,1%). Per contra, les ciutats catalanes amb més oferta autòctona (d'empreses del mateix municipi) són Lleida (77,0%), Terrassa (75,3%) i Barcelona (74,9%). Així mateix, hi ha 152 municipis on el 100% de l'oferta correspon a empreses locals.

D'altra banda, el Cens retorna dades de la distribució de l'oferta comercial en relació amb els nuclis urbans amb una fiabilitat del 100%, ja que la totalitat dels comerços catalans estan geolocalitzats. Així, de mitjana, el 92% dels establiments comercials de Catalunya i el 78,9% de la seva superfície de venda es troba dins de l'anomenada Trama Urbana Consolidada (TUC). A la ciutat de Barcelona, aquest percentatge dins la TUC és encara major, localitzant el 99,4% dels comerços en nucli urbà. Aquestes xifres reflecteixen que Catalunya està integrada principalment per ciutats compactes i cohesionades, amb oferta comercial majoritàriament ubicada dins els nuclis urbans, tret característic del model comercial català.

Aquest ens retorna dades amb un elevat grau de detall de la distribució del comerç perqué permet desglossar els indicadors fins a nivell municipal, i fins i tot a nivell de barri, retornant una «radiografia» molt acurada territorialment del context comercial.

La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, va valorar una de les principals conclusions extretes del cens, que indica que el 92% dels comerços estan situats dins de trama urbana. A aquest respecte, Vilalta remarca que «és una bona notícia que indica que les polítiques publiques han funcionat, ja que la majoria dels establiments estan dins de les trames urbanes».