El president d'Abertis, Salvador Alemany, no es planteja l'allargament automàtic de concessions d'autopistes a Espanya quan vencin les actuals. Durant la roda de premsa prèvia a la junta d'accionistes de la companyia, sobre el contenciós que Abertis manté amb el Ministeri de Foment pel qual la concessionària reclama uns 1.400 milions per compensar el descens del trànsit a l'AP-7 després de les inversions que va realitzar a Catalunya, va dir que ja es veurà com queda aquest assumpte l'any 2021, quan acaba la concessió d'aquesta via.

Va assegurar que quan arribi aquesta data o abans Abertis buscarà una solució amb Foment per donar sortida a l'acord signat, però va insistir que sigui quina sigui la fórmula que s'utilitzi no creu que pugui traduir-se en un "allargament automàtic" de la concessió.

Va apuntar, sobre això, que si les administracions volen fer noves concessions, siguin qui siguin els nous adjudicataris, es generaran fons per cancel·lar el deute que l'administració pugui tenir amb les concessionàries.

Alemany va dir que la renovació automàtica aquí és «complicada» perquè el sistema de tarifació de vies de gran capacitat no està harmonitzat i existeixen «reticències» a les zones on hi ha peatges a renovar les concessions.

«Creiem -va dir- que l'efecte social d'un allargament de la concessió no seria gens desitjable, cap polític el voldria afrontar i les concessionàries tampoc estem perquè s'adoptin solucions impopulars».

Espanya, una «illa» a Europa

Va assegurar que el model de finançament d'infraestructures viàries d'Espanya és una «illa» en el marc europeu, ja que mentre al nostre país el 21% de les vies de gran capacitat són de pagament, a França o Itàlia estan per damunt del 80%.

Per a Alemany, el venciment de les concessions que es van iniciar a final dels anys 60 i principi dels 70 obliga que s'hagi de replantejar com seguirà això en el futur. En aquest sentit, va assegurar que amb l'actual situació pressupostària «sembla difícil» que les vies de gran capacitat puguin ser gratuïtes.

Va insistir que el pròxim venciment de concessions a Espanya obligarà l'Estat i les Comunitats Autònomes a configurar un sistema que pugui ser percebut per la ciutadania com a «equitatiu i sostenible», ja que d'una altra manera es pagarà en forma de dèficit de manteniment.

Per altra part, el conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynés, va avançar que el grup invertirà més de 3.400 milions d'euros aquest 2017. Va assegurar que espera un creixement del trànsit de vehicles a tots els mercats.