L'aerolínia irlandesa Ryanair va advertir ahir que haurà de suspendre els seus vols al Regne Unit durant «setmanes o mesos» si Theresa May no arriba ràpidament a un acord amb la Unió Europea que aclareixi en quin estat quedarà l'aviació una vegada que el Brexit arribi a consumar-se. La situació afectaria almenys una desena de destinacions amb sortida des de Vilobí d'Onyar: Edimburg, Glasgow, Belfast, Newcastle, East Midlands, Birmingham, Liverpool, Leeds, Bristol i dos aeroports de Londres.

El Tractat de Cels Oberts actual, que permet a les aerolínies europees així com a les marroquines, islandeses, noruegues i finlandeses operar lliurement, obliga a la supervisió per part de la cort de Justícia europea, la qual cosa no sembla agradar massa entre aquells que donen suport a la sortida de la Unió. A més, aquest acord també afavoreix la llibertat de moviment entre els països signataris, la qual cosa xoca frontalment amb les expectatives de l'actual Govern britànic en la seva intenció de reduir el nombre d'immigrants que rep anualment.

En declaracions al diari The Guardian, la companyia de baix cost ja va admetre per mitjà del director financer de la companyia, Neil Sorahan, que la suspensió de vols des de Stansted, Londres i altres aeroports és «una possibilitat molt real».«Si s'arriba a un escenari límit en el qual no s'aconsegueix un acord bilateral en la política de cels oberts, existeixen moltes possibilitats que no tinguem vols entre Europa i el Regne Unit durant un temps», va reconèixer Sorahan. «L'impacte en el negoci seria desastrós», va dir.

De fet, el representant de la companyia també va admetre que com que no és Ryanair un operador britànic també podria trobar-se amb dificultats per realitzar connexions dins del mateix país britànic, on concentra un 10% de la seva flota aèria. La inquietud davant la falta de llibertat per volar és la que ha portat els màxims responsables de la companyia irlandesa a canviar les seves perspectives de cara al futur i que ja es van veure afectades.

Ryanair tenia pensat créixer al Regne Unit un 15% l'any passat però, com a conseqüència del referèndum i del nou rumb que prendria el país, tan sols ho va fer un 6%. «Estem traslladant el nostre creixement fora. És possible que alentim el nostre creixement aquí a mesura que ens acostem a les negociacions de divorci mentre no tinguem la certesa del que podem i no podem fer amb Europa».

L'aerolínia també va assegurar que si no pot seguir duent a terme els seus negocis amb normalitat a partir d'abril del 2019, data límit per a les negociacions de sortida, buscarà oportunitats de negoci a Itàlia, Espanya i Europa de l'Est, a més d'expandir-se per Alemanya i els països escandinaus.