La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha fet públic aquesta setmana un informe en el qual recorda que la sentència del Tribunal Suprem (TS) del 2016 on s'anul·laven diversos aspectes de l'annex de l'ordre ministerial de l'any 2014 que retallava les primes de l'energia elèctrica produïda en les plantes de tractament i reducció de purins no obliga a modificar la seva vida útil.

L'informe de Competència realitza diverses observacions sobre la futura regulació que ha proposat el Ministeri d'Energia per donar compliment a les sentències del Tribunal Suprem. En concret, la Comissió Nacional de Mercats posa de manifest que, de reduir-se la vida útil - que passa dels 25 anys anteriors als 15-, durant els quals les plantes de purins tindrien dret a percebre un retribució, suposaria que durant aquest 2017 més de la meitat de les instal·lacions ja haurien arribat o superat aquesta vida útil.

Ordre de 2014

L'ordre ministerial, publicada el 2014, però amb efectes retroactius des de juliol de 2013, va suposar el tancament de les plantes de tractament de purins, sis d'elles a Catalunya.

A més, l'informe del regulador de la Competència també posa el focus en el fet que el Ministeri d'Energia, per calcular la nova vida útil reguladora de quinze anys, hauria considerat que, de manera genèrica, una planta de tractament de purins funciona unes 8.000 hores cada any. Competència assenyala que, fins i tot abans de la reforma reguladora del 2014, poques plantes havien aconseguit aquests nivells d'activitat.

Això, segons exemplifiquen, suposaria estar funcionant de forma constant i a plena marxa durant onze mesos de producció ininterrompuda.

Pel que fa als preus de gas natural que es tenen en compte per retribuir l'operació d'aquestes plantes de tractament i de reducció de purins mitjançant cogeneració, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència assenyala que s'hauria d'adoptar un criteri «homogeni». D'aquesta manera, en cada moment s'utilitzaria el millor valor disponible, en funció de les dades reals, sempre que fos possible.

Preus reals i estimats

L'informe de Competència també posa de manifest que la proposta del Ministeri d'Energia inclou una sèrie de preus reals i estimats, de manera que l'ajust per la baixada en el cost de combustible registrades en el primer i segon semestre de 2016 es podria repercutir a les plantes de purins dues vegades, en lloc d'una. Segons s'apunta, això podria prolongar-se, en el pitjor dels casos, fins a finals del 2019.

Primes per 142 milions

Segons s'exposa a l'informe, les plantes de tractament de purins des de juny de 2013 fins a l'agost del 2016 van ser objecte de primes per valor de 76,4 milions d'euros. Les previsions pel 2017 eleven la xifra als 142,4 milions d'euros, 136 milions pel 2018 i 102 milions per al 2019, sota el supòsit que les plantes funcionessin amb el mateix règim i producció que l'any 2013.