El president de la patronal Foeg, Ernest Plana, creu que els sindicats exageren "una mica més del compte" quan critiquen la precarietat al sector turístic gironí, perquè al capdavall acaba "creant més llocs de treball". Plana diu que els sous que es paguen al sector, de fet, serien "els que el mercat demana" perquè si s'apugessin gaire més "no es podria ser competitiu". Ara bé, el president de la patronal no s'oposa a què hi hagi millores salarials -de fet, diu que no seria "descabellat"- perquè això incrementaria la capacitat de consum dels treballadors, cosa que també recomana la CEOE. Plana ha fet aquestes valoracions durant la presentació del darrer estudi del Col·legi d'Economistes, que precisament posa l'accent en què la precarietat laboral pot fer perillar la recuperació. L'enquesta també recull que sis de cada deu economistes gironins pensen que les sentències sobre les clàusules sòl acabaran encarint el crèdit.

La patronal Foeg pensa que les crítiques al voltant de la precarietat al sector turístic gironí s'han inflat. "Sempre els sindicats exageren una mica més del compte, perquè siguin o no precaris, s'acaben creant llocs de treball al sector", ha dit el seu president, Ernest Plana.

Assegura, a més, que els salaris a l'hostaleria són els que "el mercat demana", perquè es contracta "una persona sense qualificació només per tres mesos". "Jo potser he d'agafar un tècnic a casa meva i, és clar, no el puc pagar de forma precària", hi afegeix.

Per al president, a més, si s'apugessin massa els salaris al sector, això podria ser un llast per a la competitivitat del turisme gironí. Ara bé, Ernest Plana també és del parer que alguna puja de nòmines hi ha d'haver. "La CEOE ja diu que això incrementaria el consum; per tant, no seria descabellat incrementar sous perquè no hi hagi tanta precarietat, la gent tingui més poder adquisitiu i això reverteixi en més compres", ha opinat el president.

Precisament, la precarietat laboral és una de les preocupacions que posen damunt la taula els experts, perquè creuen que pot actuar com a fre per a la recuperació. Així ho constata el darrer estudi del Col·legi d'Economistes, que avui s'ha presentat a Girona, i que es fa en base a una enquesta que es passa arreu de Catalunya.

A Girona, més del 60% dels qui l'han respost creu que la precarietat pot acabar passant factura al creixement econòmic. Un percentatge que, en el cas d'altres demarcacions (Lleida i Tarragona), s'enfila fins més enllà del 70%.

Crèdits més cars per les clàusules sòl

L'anàlisi del Col·legi d'Economistes també recull que, a les comarques gironines, sis de cada deu pensen que l'allau de sentències sobre les clàusules sòl acabarà encarint els crèdits. "L'economia es ressenteix de l'encariment dels costos financers; i malauradament, els costos dels bancs els acabem pagant els usuaris", ha dit el president dels Economistes a Girona, Esteve Gibert.

"Si les clàusules sòl representen un cost addicional per als bancs, les expectatives són clares: que ens facin un trasllat d'aquests costos a les empreses i, de retruc, a l'economia en general", ha puntualitzat el president. A més, i en relació al sector financer, tant el Col·legi com la patronal Foeg constaten que ara, cada cop més, són els bancs els qui truquen a la porta de les empreses per oferir-los crèdits. Això sí, assegurant-se que hi ha garanties de retorn.

Millores i baixador del TAV

A la demarcació, entre d'altres, l'estudi del Col·legi d'Economistes recull que gairebé la meitat dels enquestats gironins (el 46,5%) pensen que l'economia catalana anirà a millor en els propers mesos (davant territoris com Lleida i Tarragona, que creuen que es mantindrà estable). Pel què fa a preocupacions, els economistes gironins situen al capdavant de la llista l'atur i el dèficit fiscal, per davant d'altres com la situació política o la manca d'infraestructures.

Per últim, l'estudi també recull l'opinió dels economistes sobre el projecte del baixador del TAV a l'aeroport de Girona, que ara Foment ha desencallat. Dos de cada tres (un 67,3%) creu que la infraestructura ajudarà a impulsar l'economia de la demarcació, davant un 18,8% que pensa el contrari i un 13,9% que no s'hi posiciona.

El president de la patronal assegura que el baixador és "molt important" per reactivar l'aeroport i demana que el projecte tiri endavant. "Posarà Vilobí d'Onyar a una distància similar al centre de Barcelona que si es ve de l'aeroport del Prat, farà que sigui competitiu i permetrà obrir la porta a nous operadors", ha subratllat Ernest Plana. Des de la Foeg ja han avançat, a més, que enviaran una carta al Govern demanant-li que precisi els terminis perquè el baixador de l'alta velocitat es converteixi en realitat.