La concessionària italiana Atlantia va llançar una oferta pública d'adquisició (opa) per comprar l'espanyola Abertis, una operació «amistosa» que, si prospera, crearia un colós líder mundial en el control d'autopistes.

Atlantia, propietat de la família Benetton, va confirmar el que es rumorejava en les últimes setmanes i va llançar una opa sobre Abertis a un preu de 16,5 euros per acció.

Però l'oferta, per un preu total de 16.341 milions, també dona la possibilitat als accionistes d'Abertis de canviar cadascun dels títols per 0,697 accions especials de la nova emissió, partint de la base d'un valor de 24,20 euros per participació.

La contraprestació en accions especials es pot realitzar fins a un màxim de 230 milions, un 23,2% del total de l'oferta.

El conseller delegat d'Atlantia, Giovanni Castellucci, va assenyalar en un comunicat que «en les últimes setmanes s'ha treballat en la posada en marxa d'una oferta» que pot ser considerada «amistosa i atractiva» per als accionistes de les dues societats.

El directiu va subratllar que «el grup que resultaria mantindria un fortíssim flux de caixa i capacitat d'inversió», cosa que, combinada amb «una posició geogràfica global única», permetria «respondre encara millor a les exigències dels clients».

Atlantia ha previst que l'operació podria tancar-se ja en el quart trimestre d'aquest any.

Però per a això primer haurà d'aconseguir les autoritzacions dels corresponents organismes nacionals, així com l'acceptació de l'oferta per accionistes d'Abertis en el seu conjunt per, almenys, el 50% més una de les accions a les quals es dirigeix l'oferta.

Així mateix caldria que almenys 100 milions d'accions d'Abertis a les que es dirigeix l'oferta (un 10,1% del capital) elegeixin com a contraprestació el canvi en accions especials d'Atlantia.

Des de Barcelona, on té la seva seu Abertis, l'empresa espanyola va avançar que seguirà desenvolupant «el curs ordinari dels seus negocis» després de l'opa i va afirmar que el seu Consell d'Administració no es pronunciarà fins que «legalment sigui preceptiu».

L'accionista principal de l'empresa, Criteria Caixa, va apuntar que analitzarà «amb temps, amb deteniment i sense presses» l'oferta arribada des d'Itàlia que, encara que sigui de forma amistosa, «no vol dir pactada», van explicar fonts de l'esmentada societat.

En el fet rellevant enviat per Atlantia al regulador espanyol, la Comissió Nacional del Mercat de Valors, la societat italiana assenyala que la seva intenció és mantenir la denominació social i la seu social de les dues companyies. D'aquesta manera, la nova companyia Abertis controlada per Atlantia mantindria la seva actual denominació i la seva seu social a Barcelona.

Reacció positiva a Itàlia

La reacció del mercat italià va ser positiva i, al tancament de la Borsa de Milà, els títols d'Atlantia es van revalorar un 2,48%, fins als 24,81 euros, la tercera major pujada del selectiu milanès. Per contra, Abertis va retrocedir un 0,61% i va tancar en 16,35 euros per acció.

La fusió entre aquests dos colossos de les infraestructures ja es va intentar el 2007, si bé no va prosperar a causa dels obstacles de les autoritats italianes a l'operació.

Abertis va sortir del capital d'Atlantia al gener del 2011 quan va vendre el 6,68% de les accions que li quedaven en el grup italià.

L'empresa espanyola va tornar a Itàlia l'any passat amb la compra de dues societats que controlen el 51,4% del grup industrial A4 Holding, els principals actius del qual són les autopistes A4 i A31, i va arribar al 85,36% a principis d'aquet mateix mes de maig.