Un total de 14.054 persones van ser víctimes d'un accident de trànsit en un entorn laboral a Catalunya el 2016, un 12% més que el 2015, quan n'havien estat 12.498. Segons dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT), les persones que van patir accidents viaris lligats a la feina van representar l'any passat el 39% de les 36.111 víctimes a la carretera. La majoria, 10.993, van patir un accident in itinere, és a dir, en el desplaçament per anar o tornar de la feina, mentre que 3.061 (el 12%) el van patir durant la jornada laboral. La directora del SCT, Eugènia Domènech, atribueix l'increment dels accidents en l'entorn laboral a la reactivació econòmica i l'augment de la mobilitat, i fa una crida a treballar perquè la bona notícia de tenir més feina no representi un major nombre de víctimes a la carretera.

L'increment de la sinistralitat en l'àmbit laboral preocupa al Servei Català de Trànsit, que ja ha començat a impulsar accions, en col·laboració amb el Departament de Treball, per frenar aquest augment associat a la progressiva recuperació econòmica. «Una major mobilitat no ha de significar un augment de les víctimes a la carretera, però hem de plantejar mesures per abordar aquest repte», afirma Domènech.

D'entrada, Interior i Treball interpel·len les empreses, administracions i institucions perquè promoguin hàbits més segurs, saludables i sostenibles en els desplaçaments dels treballadors. És fonamental que les empreses tinguin plans de mobilitat i no totes en tenen, adverteix Domènech, que afegeix: «Els incentivarem com en el seu moment vam fer amb els plans locals de seguretat als ajuntaments».

La promoció del transport públic i del cotxe compartit i la implementació d'horaris flexibles perquè les entrades i sortides siguin més esglaonades són algunes de les mesures que poden endegar les empreses. També poden afavorir que els treballadors no s'hagin de desplaçar durant el dia per anar a dinar i habilitar menjadors d'empresa. Aquestes són algunes de les recomanacions que recull una guia que els dos departaments van editar l'any passat sobre sinistralitat viària en l'entorn laboral.

Descans davant la somnolència

Un dels elements primordials en què incideix Trànsit són els descansos. En el cas dels conductors professionals, són regits per una regulació europea molt clara, que obliga a controlar-los amb un tacògraf. D'altra banda, però, hi ha les persones que utilitzen el vehicle per desplaçar-se a la feina o durant la jornada però que no són professionals. Davant el primer símptoma de somnolència i cansament, s'ha d'aturar el cotxe en el primer lloc on es pugui parar adequadament i descansar, però no s'ha d'intentar mantenir la conducció, perquè la somnolència no avisa, recomana. La premissa és que el ritme i l'organització de la feina s'han de condicionar a la seguretat del conductor i en aquest àmbit encara cal avançar.

Un altre dels grans fronts de Trànsit en la lluita contra la sinistralitat, no només en els accidents lligats a la feina, són les distraccions, moltes provocades per l'ús del telèfon mòbil o altres dispositius electrònics.

Domènech recorda la incompatibilitat absoluta del mòbil al volant, com també ho és la ingesta d'alcohol o de drogues. El 31% dels conductors que van morir en accident de trànsit el 2016 havia begut, consumit drogues o pres psicofàrmacs que afectaven la percepció del risc; un percentatge que es manté molt elevat i que el 2015 es va disparar fins al 49% (35,5%, el 2011; 36,8%, el 2012; 41,9%, el 2013 i 34,9%, el 2014).