Josep Amorós · Head of Data Experiences & Design del BBVA

«La transformació digital és més una qüestió d'actitud que de tecnologia»

Josep Amorós participarà dimarts vinent a Girona en la jornada «Big Data i transformació digital. Noves claus de l'empresa del segle XXI». Organitzada per BBVA i Diari de Girona, la jornada comptarà amb una taula rodona en què empresaris gironins comentaran les seves experiències Enginyer de telecomunicacions de formació, Josep Amorós es defineix com a emprenedor a l'exili. Acabada la carrera, va crear una eina per facilitar el networking en congressos i fires, que va acabar venent al Regne Unit. També ha treballat com a inversor, va muntar una escola d'emprenedors a Barcelona, i va dirigir Wayra (l'acceleradora d'empreses digitals de Telefónica) a Madrid. Des de fa uns mesos és el Head of Data Experiences & Design del BBVA.

27.05.2017 | 07:54
«La transformació digital és més una qüestió d'actitud que de tecnologia»

Enginyer de telecomunicacions de formació, Josep Amorós es defineix com a emprenedor a l'exili. Acabada la carrera, va crear una eina per facilitar el networking en congressos i fires, que va acabar venent al Regne Unit. També ha treballat com a inversor, va muntar una escola d'emprenedors a Barcelona, i va dirigir Wayra (l'acceleradora d'empreses digitals de Telefónica) a Madrid. Des de fa uns mesos és el Head of Data Experiences & Design del BBVA.

Com treballa BBVA el Big Data?

El volum de dades al món creix de forma espectacular gràcies a la tecnologia. La banca té moltes dades que són clau per a la seva transformació i evolució. Aquesta visió, compartida per la direcció de l'entitat, ha comportat la creació de diverses àrees, entre elles la de Data Analytics. És un centre d'excel·lència d'analítica de dades. En aquest centre hi treballem unes 50 persones, amb perfils variats, com matemàtics, físics, estadístics, economistes i, fins i tot, un psicòleg.

I què fan?

Creem motors de dades que alimenten els productes del banc. Es tracta, a través de l'anàlisi de dades, de donar resposta a preguntes de negoci. A banda d'això, també fem formació a la resta de personal del banc que ja està acostumada a treballar amb dades. Es tracta d'estendre la cultura de la dada dins del banc. I finalment, creem nous productes i serveis i col·laborem amb l'exterior.

Posi'm un exemple d'un producte que hagin creat a partir de l'anàlisi de les dades dels clients de l'entitat.

El commerce360, que ajuda els comerços a prendre decisions en el seu dia a dia gràcies a les dades que obtenen del seu TPV. Permet conèixer dades agregades dels clients i de la competència. Per exemple, l'eina permet saber el tiquet mitjà del teu sector, els dies i hores en què les empreses del teu sector venen més, en què més gasten els diners els teus clients. Per exemple, gràcies a aquesta eina una llibreria va detectar que molts dels seus clients gastaven també molt en viatges. Per això, va decidir adaptar la seva oferta i incrementar el nombre de llibres de viatges que tenia. Un altre exemple és BBVA Valora, que serveix per donar transparència al món immobiliari. A partir de dades del cadastre, ajudem la gent a identificar la zona que més li pot interessar per comprar un habitatge, li diem el preu aproximat de mercat de la zona, fem un càlcul del que hauria de pagar d'hipoteca en funció dels seus ingressos en diferents escenaris de tipus d'interès, etc.

Entenc que parla sempre de dades agregades, no individuals. Estan protegides les nostres dades?

El gran valor del Big Data és l'agregació de dades. I la privacitat i la seguretat ens preocupen molt. Som un banc i ho tenim molt en compte. Hi destinem molts recursos perquè el nostre negoci es basa en la confiança dels clients.

Hi ha qui diu que els bancs són les noves discogràfiques. Com viu la transformació digital el BBVA?

La transformació digital a la banca va començar amb la informatització, les targetes de crèdit, els caixers automàtics, la banca electrònica... El procés no s'atura i BBVA està conscienciat que queda camí per avançar. Però la transformació digital no és només una qüestió tecnològica, sinó també d'actitud, de mentalitat, de metodologia. També a la banca hem de pensar a treballar més per projectes que per departaments. També hem d'apostar pel talent jove... BBVA té com a prioritat que l'experiència de client sigui la millor. I perquè això sigui així cal adaptar-se als nous processos de digitalització que la faciliten el dia a dia.

Això vol dir que l'oficina de tota la vida perd pes?

BBVA aposta tant pel client que vol acudir a la seva oficina de sempre com pel que està més digitalitzat. Els gestors de les nostres oficines són els principals ambaixadors de la transformació digital del banc, ja que són els encarregats d'explicar als clients els avantatges d'operar a través de la web o de l'app mòbil. Cada vegada més clients fan les operacions més habituals des de canals en línia. Això permet que el personal de les oficines deixi de fer feines més mecàniques i es concentri a assessorar i donar més valor al client.

Veuen les Fintech (empreses tecnològiques que ofereixen serveis financers) com a rivals?

BBVA és una incubadora de Fintech. Tenim programes que les desenvolupen i n'hem comprat com Simple Bank als Estats Units o Holvi a Finlàndia. Les Fintech són bones, dinamitzen el mercat i n'aprenem. Tenim molts programes de col·laboració amb elles.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Economia

El PIB de la Unió Europea manté un creixement del 0,6% entre abril i juny

El PIB de l'eurozona i de la Unió Europea (UE) va mantenir el seu creixement sense grans...

El port de Barcelona tanca el juliol amb nou rècord de mercaderies

L'equipament assoleix la xifra de 5,6 milions de tones mobilitzades, un 23% més que en el mateix...

La CE estudia ajuts del Govern alemany a Air Berlin i Ryanair se´n queixa

La Comissió Europea (CE) va dir ahir que estudia les ajudes d'Estat rebudes per la...

L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema