La substitució del 5 per cent del parc de vehicles pesants i turismes de gasolina i dièsel per vehicles de gas natural a Madrid i Barcelona reduiria en el mateix percentatge les emissions de tots els gasos contaminants a l'atmosfera. Així ho defensa el sector gasista a l'informe «Contribució del gas a la qualitat de l'aire», presentat pel president de la patronal, Antoni Peris, i en què s'ha analitzat l'estat de la contaminació a 17 ciutats espanyoles.

L'estudi conclou que el gas aporta una solució «econòmicament eficient i provada» per a la reducció dràstica dels gasos contaminants en el sector del transport, «un dels més grans responsables de l'empobriment de la qualitat de l'aire».

Quant a les calefaccions, la substitució de totes les calderes de carbó a les ciutats estudiades i del 20 per cent de les de gas liquat del petroli (GLP) i gasoil C per calderes de gas natural reduiria les emissions de tots els contaminants, especialment les partícules i el sofre. Per contra, l'estudi assenyala que si les esmentades calderes fossin substituïdes per sistemes de combustió de biomassa «la qualitat de l'aire empitjoraria».

Peris va avançar que la substitució d'una caldera antiga per una de moderna de gas natural milloraria l'eficiència, tant econòmica com de reducció d'emissions, en un 15-20 per cent i tindria un cost per a l'usuari de 1.500 euros.

El president de Sedigás va destacar a més el paper «essencial» del gas en la transició energètica, especialment a Europa, com a «part de la solució del nou escenari» que es va dibuixar després de la Cimera del Canvi Climàtic de París (COP21). «Es tracta d'una energia que ha d'estar a l'agenda els anys vinents», va assegurar Peris, qui va destacar que «les xarxes de gas ja existeixen, no cal fer grans inversions i hi ha capacitat suficient per portar tothom qui faci falta».