El grup logístic STEF Iberia desembarca a les comarques gironines en haver adquirit el cent per cent de l'empresa Transports Badosa, amb seu a les Preses.

Transports Badosa va ser fundada el 1970 i compta actualment amb una plantilla de 76 persones i una flota de 34 vehicles. El 2016 va assolir un volum de negoci de 12,6 milions d'euros.

STEF és un grup especialitzat en la logística del fred i gestiona serveis de transport i emmagatzematge de productes alimentaris, ja siguin primeres matèries o productes transformats.

Aquesta multinacional té 16.000 col·laboradors en set països (Bèlgica, Espanya, França, Itàlia, Holanda, Portugal i Suïssa), 219 plataformes o magatzems i una flota de 1.900 vehicles i 1.950 remolcs frigorífics. La firma va tancar l'exercici 2016 amb una xifra de negoci de més de 2.824 milions d'euros, segons va informar en un comunicat.

Joan Badosa Maso, director de Transports Badosa, va declarar que «des del 2014 hem iniciat una col·laboració amb el Grup STEF per als enviaments internacionals i hem trobat un soci amb una visió de llarg termini, la qual cosa ens ha animat a concretar aquest pas. Aquesta operació permetrà acompanyar millor les expectatives dels nostres clients i garantir la continuïtat del nostre projecte en un món cada vegada més interconnectat».

Per la seva part, Àngel Lecanda, director general de STEF Iberia, va explicar que la integració de Transports Badosa en el nostre perímetre ens permetrà proposar les millors solucions al mercat. La nostra voluntat d'estar presents a Girona no es podia resoldre de millor manera que amb la integració d'un referent local i el seu equip. STEF reforça d'aquesta manera la seva activitat de grupatge, un dels pilars del nostre desenvolupament actual a Espanya».

Atomització i concentració

El negoci de logística i grupatge de mercaderia frigorífica (refrigerada i congelada) està creixent en els darrers anys (el 2014 entorn del 5%), segons recull en un estudi elaborat per Alimarket Logística sobre la informació de 58 operadors.

Aquest augment del negoci logístic de productes en fred deriva de l'increment de l'activitat econòmica i el consum a Espanya, de l'ascens de les exportacions i de les estratègies empresarials implementades per captar les noves oportunitats que brinden el transport i la logística.

Aquestes noves opcions procedeixen bàsicament de la mercaderia pharma -sector en un procés d'externalització logística-, el grupatge, la logística per a cadenes de restauració i la logística i repartiment per l' e-commerce; nínxols als quals s'han apuntat diversitat d'operadors, com es descriu en l'informe.

L'augment dels volums moguts i la tendència d'increment a futur que s'entrelluca han fet augmentar ja l'ocupació dels magatzems dels operadors i han afavorit una onada d'inversions en noves plantes.

Malgrat aquest repunt d'activitat, el sector de les companyies de logística frigorífica encara està marcat per l'atomització, malgrat la sortida del mercat d'alguns actors en els últims anys i el procés de concentració en marxa.