Durant els últims 10 anys, la principal tasca dels mags d'Apple ha estat descobrir com fer que l'edició de cada any de l'iPhone resultés més atractiva que l'anterior. És massa simplista, però no està gaire lluny de la realitat si es té en compte que l'iPhone genera gairebé les dues terceres parts de les vendes anuals d'Apple. Crear una i una altra vegada una sorprenent conjunció de vidre i circuits és el que va fer d'Apple la companyia més valuosa del món. Aquests mags segueixen treballant, però la seva màgia ja no és tan rellevant com abans. És evident que el present i el futur de la tecnologia no passen pels aparells, sinó per la forma com la tecnologia pot integrar-se en el context per millorar la vida i la feina.

El futur pertany a la tecnologia que pugui avisar la gent que surti aviat de casa per arribar a una consulta mèdica si hi ha molt trànsit, o un cotxe que es traslladi sense conductor a la cita amb el metge. El futur pertany a la tecnologia que permet que algú vegi imatges virtuals de sofàs a casa seva per tal de triar-ne el millor. El futur és tecnologia que analitzi anys de dades per alertar un executiu de l'escassetat d'inventari abans que es produeixi.

Aquest futur de programari intel·ligent i computació integrats a cada molècula de la vida s'acosta amb rapidesa, i Apple no està preparada. Es tracta d'una avaluació subjectiva, però no soc l'únic que així ho veu. En la indústria tecnològica se sap que Apple és feble en àrees decisives com la computació de núvol i la intel·ligència artificial, que són bàsiques per als vehicles autònoms, els pronòstics de dades complexes i la computació que s'integra amb fluïdesa a la feina i la vida personal. Fins i tot l'iPhone més sofisticat que s'hagi fabricat no pot resoldre aquest problema existencial d'Apple.

Aquesta setmana, Apple ha rebut 5.000 dels seus aliats en un conclave anual per presentar els últims productes. L'empresa va assenyalar dilluns que els telèfons, ordinadors, tablets, rellotges i maquinària de TV per internet esdevenen més intel·ligents i capaços. El missatge d'Apple va ser que la companyia és a l'avantguarda de tendències emergents com la intel·ligència artificial i que introduirà el futur. No ens ho hem de creure.

Un petit exemple és un altaveu activat per veu que va presentar Apple anomenat HomePod. Estic segur que serà maco i tindrà una excel·lent qualitat de so, però no és això el que importa en els aparells. Un altaveu no és un altaveu, així com un telèfon intel·ligent no és un telèfon intel·ligent. Són cavalls de Troia per al futur de la tecnologia i la forma com hi interactuem.

Apple ho entén, però no està a l'altura de la tasca. Siri és bo per a molta gent, però la relativa estupidesa de Siri, iTunes i l'aplicació de mapes d'Apple són un comentari habitual en el sector tecnològic. No és broma. La debilitat de moltes aplicacions i de gran part del programari d'Apple és un indici de com de lluny que la companyia està de l'avantguarda.

Les innovacions

A la Xina, la popular aplicació WeChat permet a la gent invertir en accions, pagar un sopar, demanar un taxi i fer un curs de física quàntica, tot des d'un telèfon intel·ligent. A altres parts del món, Snapchat, Facebook i Microsoft -sí, Microsoft- fan més primes les línies entre el món real i el virtual de formes que podrien ajudar els metges a aprendre millors tècniques quirúrgiques o permetre que la gent es comuniqui de maneres per complet noves. La companyia matriu de Google i Uber lliuren una batalla judicial per la tecnologia dels vehicles autònoms. Amazon intenta reinventar la forma en què la gent coneix i compra productes en línia i a les botigues.

Apple pràcticament no té presència fins ara en aquestes noves àrees de la tecnologia. La companyia no està paralitzada, i té els recursos per intentar blindar l'empresa per al futur. Apple gasta més recursos financers que mai abans en desenvolupament de noves tecnologies. La companyia, que es caracteritza per la seva reserva, no diu de què es tracta. L'empresa podria sorprendre tothom com ho ha fet abans moltes vegades, però no sembla possible de moment.

Fins i tot si Apple ja no pot marcar el rumb de la tecnologia, és probable que segueixi sent en extrem exitosa i valuosa. Apple és la companyia més rendible del món, i idea formes intel·ligents d'obtenir més diners dels centenars de milions de persones que compren els seus productes.

Però la força econòmica mai ha estat el més important per a Apple. La seva història passava per definir la tecnologia i esperar que tots els altres seguissin els seus passos. Ara, altres companyies inventen el futur i és Apple la que es limita a intentar no quedar-se enrere.