La Fageda, la cooperativa de iogurts en que treballen més d'un centenar de persones amb discapacitat a La Garrotxa, va assolir l'any passat una facturació de 19,8 milions d'euros, un 7,6 % més que el 2015, i prepara el relleu generacional al capdavant de l'entitat.

Ubicada a Santa Pau, La Fageda és una empresa amb fins socials que es dedica a la producció de lactis, gelats i melmelades i que dona feina a persones amb discapacitat psíquica o trastorns mentals severs de la comarca.

Fundada el 1982 pel psicòleg Cristòbal Colom, el seu actual president i director general, la cooperativa s'ha convertit en un cas d'èxit estudiat en les principals escoles de negocis del món, com Harvard, ESADE i l'IESE.

I és que «no és molt habitual», reconeix el seu impulsor, que un projecte nascut per facilitar l'ocupabilitat de persones amb discapacitat hagi aconseguit no només ser rendible, sinó també plantar cara a les grans multinacionals del sector en un mercat «altament competitiu».

«Mai vaig pensar que aquest projecte anava a assolir tal magnitud, mai vaig tenir el propòsit d'arribar a tal cosa», assenyala Colom (Zuera, Saragossa, 1949) en una entrevista amb EFE.

La Fageda, de fet, va néixer com una vaqueria, però en els anys noranta, arran de la crisi de les quotes làcties, es va iniciar en l'activitat de producció i venda de iogurts per salvaguardar els llocs de treball creats, inicialment amb 50.000 unitats a la setmana.

Des d'aleshores, La Fageda, que a més produeix melmelada, gelats i ofereix serveis de jardineria, ha anat creixent com projecte social i econòmic, fins a assolir el 2016 uns ingressos de 19,8 milions, front als 18,4 del 2015, i una plantilla d'uns 260 treballadors, aproximadament la meitat d'ells amb certificat de discapacitat.

La Fageda, a més, atén a altres seixanta persones amb un grau de discapacitat i limitacions que no els permeten treballar a través del seu centre ocupacional.

La marca, present en més de 2.500 punts de venda a Catalunya, entre ells les principals cadenes de distribució, va produir l'any passat 64 milions de iogurts i postres (+10 %), 65.800 quilos de gelats (+15 %) i 48.400 quilos de melmelades (+9 %), i els seus productes van arribar a uns dos milions de consumidors. I tot això sense destinar un sol euro a publicitat.

Malgrat el seu èxit creixent, La Fageda no vol vendre fora de Catalunya. «Per què sortir?», es pregunta Colom, que explica que la firma, amb l'etiquetatge en català, des d'un principi va voler circumscriure's a aquest mercat i identificar-se com una marca de proximitat i «quilòmetre zero».

«Som pagesos de La Garrotxa que fem un producte de primera qualitat i allò que som la gent ho valora i ens va bé», indica el fundador de la cooperativa.

A més, afegeix, La Fageda és un projecte social que no busca «créixer per créixer» i, en ser una empresa sense ànim de lucre, «no té un consell d'administració darrere que esperi dividends».

Tots els seus beneficis es destinen a fins socials i a la millora de les instal·lacions.

De fet, la cooperativa va aprovar fa tres anys un ambiciós pla d'inversió per import de 12 milions d'euros que li està permetent renovar la seva infraestructura i incrementar la capacitat productiva.

Així, a més d'una nova planta de lactis, La Fageda ha construït un nou magatzem refrigerat i una caldera de biomassa, i pròximament té previst enderrocar l'antiga fàbrica de iogurts, encara que no hi ha un calendari previst.

Les inversions de l'últim any han ascendit a 5,2 milions d'euros.

Cristóbal Colom, al capdavant de La Fageda en aquests 35 anys d'activitat, reconeix estar «cansat» i explica que «s'estan donant molts passos» per portar a terme el relleu generacional al capdavant de l'entitat.

«La generació fundadora, que tenim més de cinquanta i seixanta anys, hem de donar pas a una altra generació més jove que lideri el projecte», explica Colom, que assegura que aquest procés de rejoveniment de l'equip directiu es realitzarà de forma «progressiva i natural».

«Acompanyarem durant un temps al nou equip que assumeixi la responsabilitat d'un projecte que tenim l'obligació de que perduri en el temps», remarca el fundador de La Fageda, que es mostra convençut de que en un futur pròxim canviaran les persones, però no els valors que han fet d'aquest projecte una inspiració per a persones de tot el món.