El grup constructor espanyol ACS va confirmar ahir que està estudiant «una possible contraopa» sobre Abertis, per tal de competir amb la que el grup italià Atlantia va plantejar. Fins ara, però «no s'ha pres cap decisió en ferm».

L'anunci es produeix després que el diari d´economia Expansión avancés ahir que ACS, que va ser fins al 2012 accionista de referència d'Abertis, s'estava plantejant entrar en pugna amb Atlantia pel grup gestor d'infraestructures.

En un comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), la constructora ACS va assenyalar que «està estudiant, amb l´assistència d'assessors externs i sense que s'hagi sotmès la qüestió a la deliberació del Consell d'Administració, una possible contraopa sobre la societat Abertis sense que fins ara s´hagi pres cap decisió al respecte».

El grup d'autopistes italià Atlantia va formalitzar a mitjans del mes de juny la seva opa sobre el 100 % d'Abertis, per la qual ofereix 16,5 euros per cada acció, just el preu al qual van tancar aquest dijous els títols de la concessionària catalana, després de pujar un 0,36 %.

La valoració total que en van fer va ser de 16.300 milions d´euros, als quals s´ha de sumar 15.000 milions del deute d´Abertis fet que fa que l´operació acabi sumant en un total de 32.000 milions d´euros.

L'assemblea d´Atlantia estava cridada a idear una proposta d'ampliació de capital social per afrontar el cost de l'opa en accions, ja que en la seva oferta constava una contraprestació en títols de nova emissió de fins a un màxim de 230 milions d'euros, un 23,2 % del total.

Així doncs, després de la possible opa d´ ACS, el grup italià podria haver d'estudiar un augment del preu per acció.

El grup italià és l´actual líder europeu en la construcció i gestió d'autopistes, i es va comprometre, entre d'altres coses, a «mantenir» a Barcelona l'actual seu social i centre de decisió d'Abertis.

Aena havia fet públic aquest divendres que havia estudiat la possibilitat de llançar una opa sobre Abertis però el seu accionista majoritari, l'entitat pública Enaire, que depèn del Ministeri de Foment, havia rebutjat l'operació, així que es va quedar sense possibilitats de sumar-se a la pugna.

ACS va ser soci fundador d´Abertis, quan l´any 2002 va promoure juntament amb «La Caixa» la fusió entre les concessionàries d´autopistes Aurea i Acesa.

La unió d´ACS, l´empresa constructora que lidera l´empresari Florentino Pérez, amb Abertis donaria un resultat d´un gegant mundial d´infraestructures que segons Expansión sumaria més de 36.000 milions d´ingressos i un resultat brut d´explotació de 5.263 milions d´euros. El seu endeutament pujaria a més de 16.000 milions. Les dues empreses sumen una capitalització borsàtil de més de 27.000 milions d´euros.

Per ACS doncs seria una operació molt ambiciosa i a més coincidiria amb la posició del govern espanyol, que des del primer moment s´ha mostrat contrari al fet que la companyia italiana Atlantia adquireixi Abertis, ja que seria el principal operador d´autopistes de peatges d´Espanya i el soci de control d´Hispasat, un actiu estratègic per Espanya.

ACS i Atlanta cauen a la Borsa

El grup constructor ACS va liderar ahir les caigudes de l'IBEX-35 després de l'obertura de la Borsa, després de confirmar que estudia una possible contraopa sobre Abertis, que és la que més pujava del selectiu espanyol.

En els primers compassos de la sessió, ACS es deixava un 6,46%, cotitzant a 32,8 euros, mentre que Abertis guanyava un 1,30% i cotitzava a 16,71 euros.

Per la seva part, el grup Atlantia va perdre un 1,36% a la Borsa de Milà. La companyia italiana tenia previst pel proper 2 d'agost una assemblea d'accionistes per deliberar el necessari augment de capital per sostenir l'opa, i al setembre s'esperava l'autorització de la Comissió de Valors italiana sobre de l'opa que va presentar el juny sobre el grup Abertis.