El sector de l'automòbil s'ha convertit en un dels punts centrals de la primera ronda de negociacions que els EUA, Mèxic i el Canadà desenvolupen a Washington per modificar el Tractat de Lliure Comerç d'Amèrica del Nord (TLCAN). Durant l'obertura de les negociacions tripartides, el representant de Comerç Exterior dels Estats Units, Robert Lighthizer, va declarar que «milers de treballadors nord-americans han perdut els seus llocs de treball per les provisions del TLCAN».

Les paraules de Lighthizer van revelar que el sector de l'automòbil és una de les eines bàsiques per aconseguir l'objectiu final imposat pel president nord-americà, Donald Trump, d'eliminar el superàvit comercial de Mèxic amb els Estats Units, que Washington va xifrar en 64.000 milions de dòlars (54.487 milions d'euros) el 2016.

Per això, la Casa Blanca vol renegociar les anomenades normes d'origen que governen el sector de l'automòbil nord-americà i que exigeixen que, per tal que els vehicles que es venguin a Amèrica del Nord estiguin exempts d'aranzels duaners, continguin un 62,5% de components produïts en la regió.

Fa poc, el president de l'Associació de Fabricants de Motors i Equipament dels EUA (MEMA, per les sigles en anglès), Steve Handschuch, ha advertit que «els proveïdors de vehicles són part d'un sector global i depenen d'una xarxa mundial de proveïdors i clients per a la seva viabilitat i creixement». A més, MEMA i altres grups equivalents al Canadà i Mèxic han advertit que si el nou TLCAN imposa condicions massa altes als fabricants, aquests podran triar pagar els aranzels en lloc de produir domèsticament.