El sector de l'automòbil va visibilitzar com pocs l'arribada de la segona revolució industrial al començament del segle passat. El motor de combustió i els derivats del petroli es van obrir pas i van deixar enrere la màquina de vapor i el carbó. Ara, cent anys després, l'automoció torna a ser el fidel reflex de la nova revolució tecnològica: l'arribada dels robots.

Dels 34.528 robots instal·lats en les factories espanyoles, el 55,1% es troben en aquelles relacionades amb la indústria de l'automoció, segons les últimes dades de l'Associació Espanyola de Robòtica i d'Automatització Tecnologies de Producció (AERATP).

No obstant això, el nombre d'unitats ha romàs gairebé estancat en els últims quatre anys -amb prou feines augmenta un 1,2%-, en un sector que ha experimentat un repunt en la producció de vehicles en gairebé un milió d'unitats, -fins a 2,89 milions el 2016- i de l'ocupació.

Per afrontar el repunt de les comandes, les companyies de l'automoció han optat per incrementar amb força el nombre de treballadors en plantilla. Des del tancament de l'any 2013 fabricants de components i d'automòbils han augmentat en 41.600 treballadors, segons les dades de l'Enquesta de Població Activa (EPA). En suma el sector ja empra 230.700 persones, un 22% més que en l'època més àlgida de la seva crisi.

Complicat posar més robots

La causa, segons Jesús F. Lampón, professor del departament d'Organització d'empreses i Màrqueting de la Universidade de Vigo, es troba que «és complicat robotitzar més» el sector.

L'expert apunta que la indústria «ha aconseguit ja gairebé els límits d'automatització en els segments d'embotició, soldadura i pintura des de fa temps» i subratlla que el segment on té major marge de creixement, en el de muntatge, «resulta complicat automatitzar més, ja que són tasques en les quals resulta necessària presència humana».

El fet que la balança a l'hora de rellançar la producció s'inclini del costat de treballadors, ha provocat que, si l'any 2013 estaven instal·lats 9,94 robots per cada 100 treballadors en la plantilla, la proporció caigués a tancament de 2016 fins a les 8,25 unitats per cada 100 empleats.

Les dificultats per augmentar encara més el grau d'automatització no impliquen que les signatures de l'automoció abandonin tot intent de seguir innovant en aquesta matèria.

Bona mostra d'això són els robots col·laboratius, coneguts com a cobots. La seva principal novetat és que «són capaces de treballar braç a braç amb els treballadors», destaca Diego Pérez, coordinador del projecte Colrobot a Aimen. «Ja existeixen i realitzen, entre d'altres, operacions per garantir la traçabilitat en el procés de fabricació del vehicle», ressalta Lampón.