La venda en línia d'aliments frescos es multiplicarà per sis en tres anys i posarà en perill el 15% de les botigues físiques actuals, segons assenyala un informe elaborat per Oliver Wyman, que revela que la comercialització d'aquest tipus de productes a través d'Internet representarà l'any 2020 entre el 4% i el 6% de la quota en el sector de l'alimentació. Així, aquesta evolució representaria, segons va assenyalar la consultora nord-americana, un creixement d'entre quatre i sis vegades la quota dels «retailers online», que actualment és de l'1% en aquest segment.

«Els comerços i supermercats tradicionals que són capaços de millorar la seva gestió de productes frescos d'una manera integrada i transversal a tota la cadena de valor (del camp a la taula) poden arribar a incrementar les seves vendes fins a un 10% i desenvolupar un avantatge competitiu que sigui molt efectiu per fer front a la competència en línia», va assegurar Maria Miralles, sòcia responsable de Retail & Consumer Goods a Oliver Wyman España.

De fet, els clients encara aprecien els avantatges de comprar en una botiga física: El 76% dels consumidors assenyala que vol veure els productes abans de comprar-los, mentre que el 68% dels enquestats valoren la possibilitat d'emportar-se els productes al moment com a principal argument de compra.

Segons l'estudi, la qualitat i l'assessorament personalitzat de la botiga física no són excessivament valorats: En el primer cas, només ho fa un de cada cinc enquestats i, en el segon, un de cada deu.

Productes de baixa qualitat

El 80% dels clients es mostren decebuts amb la qualitat dels productes frescos a les seves botigues habituals i el 58% admet haver comprat productes de baixa qualitat. Aquest fet, apunta Oliver Wyman, incrementa el potencial dels frescos com a avantatge competitiu.

Segons l'experiència de la consultora, els clients satisfets amb l'oferta de productes frescos gasten un terç més a la seva botiga habitual (en productes frescos i envasats) que aquells que no ho estan. En aquest sentit, l'informe apunta que els minoristes han d'optimitzar de manera transversal la cadena de subministrament dels productes en el seu recorregut «del camp a la taula», una barrera que els distribuïdors en línia aconseguiran superar en el mitjà termini.