El 72% dels clients del comerç electrònic espanyol considera «important o molt important» la qualitat del servei d'entrega, segons estableix una enquesta de l'empresa de paqueteria Tipsa sobre el pes de l'«última milla» en l' e-commerce. El sondeig s'ha dut a terme sobre una àmplia mostra d'empreses espanyoles amb servei de venda en línia. El perfil mitjà d'aquestes empreses és el d'un negoci especialitzat en la venda directa al consumidor, amb un rang d'abast limitat al territori estatal i un volum mensual d'enviaments de fins a 500 paquets al mes.

Sobre les opcions de lliurament que els enquestats donen als seus clients, un 95% és entrega a domicili, un 37% permet l'opció de recollir a les instal·lacions de l'empresa de transport i només un 16% ofereix la recollida en un punt de conveniència.

Així mateix, segons l'enquesta, el principal servei de valor afegit a l'hora de contractar un proveïdor logístic és el de les devolucions, seguit per l'opció de lliuraments en dissabtes i les solucions d'embalatge i de desembalatge.

Les principals reclamacions dels destinataris respecte la logística són, segons el sondeig de Tipsa, l'incompliment en els terminis de lliurament i les pèrdues, els retards associats a pics estacionals de la demanda i els desperfectes produïts durant el transport.

Tenint en compte els resultats de l'enquesta, el director general de Tipsa, Antonio Fueyo, va destacar «el paper fonamental» que exerceix el sector logístic en l'experiència de compra del consumidor en línia. «Els responsables de l'última milla som el nexe d'unió entre l' e-commerce i els seus clients», va destacar el director general de Tipsa, per al qual «en moltes ocasions, de nosaltres depèn l'èxit o el fracàs de tota la cadena logística».

Fueyo també va destacar «el relatiu desconeixement» sobre els punts de conveniència com a alternativa a l'hora de recollir un enviament, si bé «en els últims anys cada vegada més empreses opten per aquesta alternativa per la seva comoditat» i pel fet que «generen una major satisfacció en comparació a altres tipus de lliurament».

Un 32% de les empreses sondejades ven exclusivament en línia, mentre que l'altre 68% combina la botiga física amb el comerç electrònic, segons l'estudi de Tipsa. Un 65% s'especialitza en la venda minorista, un 25% són negocis de venda majorista i un 10% se centra en altres models de venda.

Pel que fa al rang de distribució, un 44% limita les seves vendes a Espanya, un 25% també dóna servei a clients situats a Portugal o Andorra i un 31% ven sense restriccions geogràfiques. Finalment, un 77% realitza menys de 500 enviaments al mes, mentre que un 12% gestiona entre 500 i 1.000 enviaments mensuals i un 11% supera cada mes el miler d'enviaments.